EN

Vláda České republiky

Výsledky 105. zasedání LRV dne 27. 9. 2012

Legislativní rada vlády projednala na svém 105. zasedání ve čtvrtek 27. září 2012 následující návrhy zákonů:

1. Návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti (předkládá ministr financí Ing. Miroslav Kalousek) č.j. 713/12.

Cílem předloženého návrhu ústavního zákona je vytvořit právní základ k tomu, aby bylo možno dosáhnout zdravých a dlouhodobě udržitelných veřejných financí České republiky, které poskytnou dostatečný prostor pro rozhodování při realizaci rozpočtové a fiskální politiky a zajistí respektování mezinárodních závazků, a to i v případě běžných konjunkturálních výkyvů. K tomu je navrhováno zejména stanovit numerická fiskální pravidla pro všechny veřejné instituce, zakotvit maximální limit pro výši vládního dluhu, a to včetně opatření, která je nutno učinit v případě, že se bude vykazovaná úroveň vládního dluhu této hranici blížit, zpřesnit rozpočtová pravidla pro územně samosprávné celky, zřídit Národní rozpočtovou radu jako funkčně, finančně i personálně nezávislou instituci, která bude monitorovat a vyhodnocovat plnění fiskálních cílů vlády, stanovit transparentní pravidla pro zveřejňování vybraných informací.

Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh ústavního zákona ve znění jejího stanoviska.

2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o azylu), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů (předkládá ministr vnitra Jan Kubice) č.j. 911/12.

Cílem předloženého návrhu zákona je zejména transponovat do českého právního řádu směrnice, které jsou součástí budování tzv. společného evropského azylového systému, tj. směrnici Evropského parlamentu a Rady 2011/51/EU ze dne 11. května 2011, kterou se rozšiřuje oblast působnosti směrnice Rady 2003/109/ES na osoby požívající mezinárodní ochrany, a směrnici Evropského parlamentu a Rady 2011/95/EU ze dne 13. prosince 2011 o normách, které musí splňovat státní příslušníci třetích zemí nebo osoby bez státní příslušnosti, aby mohli požívat mezinárodní ochrany, o jednotném statusu pro uprchlíky nebo osoby, které mají nárok na doplňkovou ochranu, a o obsahu poskytnuté ochrany. Předložený návrh zákona tak rozšířuje možnosti získat po určité době právní postavení dlouhodobě pobývajícího rezidenta v členském státě také na azylanty a osoby požívající doplňkové ochrany, tj. umožňuje azylantům a osobám požívajícím doplňkové ochrany stejnou mobilitu v rámci Evropské unie, která je poskytována ostatním legálně pobývajícím cizincům na základě statusu dlouhodobě pobývajícího rezidenta, napomáhá omezit druhotný pohyb žadatelů o udělení mezinárodní ochrany mezi těmito členskými státy tím, že zavádí jednotná kritéria pro posouzení potřeby mezinárodní ochrany a zaručuje určitou úroveň výhod poskytovaných osobám požívajícím mezinárodní ochrany ve všech členských státech včetně co nejvyšší míry integrace osob požívajících mezinárodní ochrany, doplňuje již dříve provedená stanovené společné normy a postupy v členských státech při navracení neoprávněně pobývajících státních příslušníků třetích zemí (směrnice Rady 2005/85/ES). V zákoně o azylu se dále navrhuje zefektivnění průběhu řízení ve věci mezinárodní ochrany, úprava poskytování finančních a dalších benefitů žadatelům o udělení mezinárodní ochrany, zajištění větší ochrany azylantů a osob požívajících doplňkové ochrany a specifikace poskytování zdravotní péče dětem narozeným na území České republiky. V reakci na schválenou Koncepci národního přesídlovacího programu se v návrhu zákona zohledňuje institut přesídlení, který představuje jednu ze základních metod trvalého řešení dlouhodobě neuspokojivé uprchlické situace. V souvislosti s přijetím zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), který nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2014, se dále navrhují změny v úpravě kontrol prováděných podle zákona o azylu a podle zákona o pobytu cizinců na území České republiky.

Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.

3. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (předkládá ministr dopravy Mgr. Pavel Dobeš) č.j. 586/12.

Cílem předloženého návrhu zákona je přizpůsobit právní úpravu novým společenským potřebám a nárokům. Za tímto účelem předložený návrh zákona obsahuje zejména změny a rozšíření dosavadní nedostatečné právní úpravy provozování přístavů a povinností provozovatelů přístavů v reakci na zkušenosti z praxe, doplnění zákona o vnitrozemské plavbě o novou úpravu pravidel plavebního provozu v reakci na dosavadní nedostatečnou úpravu této oblasti v rámci prováděcího právního předpisu; podle návrhu budou pravidla plavebního provozu jak v zákoně, kde budou stanoveny primární práva a povinnosti účastníků plavebního provozu směřující k zajištění bezpečnosti a plynulosti plavby, pravomoc plavebního úřadu k vydávání individuálních správních aktů a opatření obecné povahy a sankce za nedodržení zákonných povinností, tak v prováděcím předpisu upravujícím některé podrobnosti, změnu dosavadní obtížně aplikovatelné úpravy vymezování části vodní cesty k provozování některých plavidel rekreačního či sportovního užití se specifickými nároky na bezpečnost plavebního provozu, dílčí změny a doplnění úpravy technické způsobilosti a technických prohlídek plavidel, nezbytnou vnitrostátní implementaci dosud nezapracované úpravy práva Evropské unie týkající se oblasti přepravy nebezpečných věcí a oblasti práv cestujících při cestování na vnitrozemských vodních cestách do zákona o vnitrozemské plavbě, a související změny vodního zákona a zákona o správních poplatcích, v němž se navrhuje úprava stávajících a zavedení nových správních poplatků.

Legislativní rada vlády projednávání návrhu zákona přerušila.