EN

Vláda České republiky

Informace týkající se Úřadu vlády ČR



Žádost o informace týkající se strategické komunikace státu

Vážená paní inženýrko,

Úřad vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) obdržel dne 2. ledna 2025 Vaše elektronické podání s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, které bylo formulováno následujícím způsobem.

žádám tímto Úřad vlády ČR o následující informace:

1)- ze záznamu z jednání vlády ze dne 29.5.2024 plyne, že návrh na vytvoření funkce a jmenování vládního koordinátora strategické komunikace státu čj. 409/24 předložil vedoucí Úřadu vlády. Koordinátor strategické komunikace ale není zaměstnancem Úřadu vlády a s Úřadem vlády dle vašich předchozích sdělení nemá nic společného. Proč tent návrh předkládal vedoucí Úřadu vlády? Je to v jeho kompetenci, když se zřízení této pozice Úřadu vlády netýká?

2)- Uveďte prosím jiný příklad, kdy vedoucí ÚV v minulosti předložil vládě návrh který navrhoval zřízení pozice mimo ÚV.

3) - Existuje k tomuto návrhu důvodová zpráva? Proč ji nelze dohledat v Odoku? Prosím o její zaslání.

4)- Je z novodobé historii (po roce 1989) znám případ, kdy vládní zmocněnec s jmenovacím dekretem vlády nebyl v žádném pracovněprávním vztahu s Úřadem vlády? Prosím uveďte takové příklady, prosím o informaci, zda tito zmocněnci jmenovaní vládou byli za svou funkci placeni a pokud ano, kým?

5)- Je z novodobé historii (po roce 1989) znám případ, kdy funkci vládního zmocněnce s jmenovacím dekretem vlády a statusem schváleným vládou vykonával voják v aktivní službě?

6)- Může být zaměstnanec prezidentské kanceláře, který má svého nadřízeného ve Vojenské kanceláři Hradu současně jmenován do funkce vládního zmocněnce, jemuž úkoly ukládá status vytvořený vládou? Plní takový zmocněnec úkoly vlády, která mu statusem ustanovila povinnosti a pravomoce nebo Vojenské kanceláře prezidenta, která ho platí?

7)- Pokud by (hypoteticky) úkol pro strategického koordinátora uložený vládou byl v rozporu se služebními úkoly uloženými náčelníkem Vojenské kanceláře, který je stále jeho nadřízeným, jak by se daná situace řešila?“  [otázky byly z důvodu lepší přehlednosti povinným subjektem očíslovány]

V reakci na část otázky č. 1 žádosti „Je to v jeho kompetenci, když se zřízení této pozice Úřadu vlády netýká?“ sdělujeme, že čl. II odst. 5 věta třetí Jednacího řádu vlády[1] stanoví, že předkladatelem materiálu pro jednání schůze vlády může být též vedoucí Úřadu vlády.

K otázce č. 2 žádosti uvádíme, že návrh vedoucího Úřadu vlády na zřízení pozice mimo Úřad vlády nebyl dohledán.

K otázkám č. 1 a č. 2 žádosti je souhrnně nezbytné doplnit, že, jak z usnesení vlády ze dne 29. května 2024 č. 356, o vytvoření funkce a jmenování vládního koordinátora strategické komunikace státu, tak i ze Statutu vládního koordinátora strategické komunikace státu, který tvoří jeho přílohu, plyne, že tato funkce byla zřízena v rámci Úřadu vlády, vládní koordinátor strategické komunikace státu je tudíž zařazen do organizační struktury Úřadu vlády. Tvrzení, jež jsou součástí otázky č. 1 „se zřízení této pozice Úřadu vlády netýká“ a otázky č. 2 „jiný příklad, kdy…navrhoval zřízení pozice mimo ÚV“, tedy neodpovídají skutečnosti.

K otázce č. 3 žádosti si dovolujeme sdělit, že součástí výše popsaného materiálu je předkládací zpráva, která je uveřejněna v informačním systému neveřejné elektronické knihovny legislativního procesu eKLEP. Předmětná předkládací zpráva byla žadatelce zaslána. 

Doplňujeme, že prostřednictvím portálu informačního systému ODok a jeho veřejné elektronické knihovny VeKLEP (eKLEP pro veřejnost) jsou zveřejňovány materiály legislativní povahy, tedy především návrhy věcných záměrů zákonů, zákonů, zákonných opatření Senátu, nařízení vlády a vyhlášek. Úřad vlády prostřednictvím portálu informačního systému ODok a jeho veřejné elektronické knihovny VeKLEP neuveřejňuje materiály nelegislativní povahy (jako je Vámi zmiňovaná předkládací zpráva), mezinárodní smlouvy a směrnice pro sjednávání mezinárodních smluv. Tyto jsou dostupné pouze prostřednictvím informačního systému neveřejné elektronické knihovny legislativního procesu eKLEP, do něhož mohou přistupovat subjekty (prostřednictvím svých registrovaných uživatelů), které splňují podmínky přístupu stanovené v čl. 5 odst. 1 Legislativních pravidlech vlády, v čl. II Jednacího řádu vlády a v čl. 8, 11 a 15 Směrnice vlády pro sjednávání, vnitrostátní projednávání, provádění a ukončování platnosti mezinárodních smluv.

Materiály legislativní povahy jsou zveřejňovány na základě čl. 2 odst. 5 Legislativních pravidel vlády ve veřejné elektronické knihovně VeKLEP portálu informačního systému ODok. Materiály nelegislativní povahy, mezinárodní smlouvy a směrnice pro sjednávání mezinárodních smluv zveřejňovány nejsou, neboť tato povinnost není vládě nebo Úřadu vlády uložena.

V reakci na otázku č. 4 žádosti sdělujeme, že tyto případy jsou známy. Příkladem je možné uvést současné zmocněnce vlády jako je vládní zmocněnkyně pro záležitosti romské menšiny, vládní zmocněnec pro odolnost a modernizaci ekonomiky nebo zmocněnkyně pro lidská práva. Žádný z výše uvedených vládních zmocněnců není z titulu této funkce odměňován.

K otázce č. 5 žádosti si dovolujeme uvést, že tento případ není znám.

V reakci na otázku č. 6 žádosti uvádíme, že zaměstnanec Vojenské kanceláře prezidenta republiky může být současně jmenován do funkce vládního zmocněnce. V takovém případě plní úkoly obou Vámi uvedených subjektů.

Ke zbývající části Vaší žádosti, tedy k otázce č. 7 a k části otázky č. 1 „Proč tento návrh předkládal vedoucí Úřadu vlády?“ si Vás dovolujeme informovat, že v této části Vaší žádosti bude vydáno samostatné rozhodnutí, které Vám bude rovněž zasláno prostřednictvím Vaší datové schránky.

S pozdravem

v z. Mgr. Ivana Beránková v. r.

Mgr. Jan Večeřa
ředitel Odboru právního

 


[1] Jednací řád vlády schválený usnesením vlády ze dne 16. září 1998 č. 610, usnesením vlády ze dne 22. května 2000 č. 506, usnesením vlády ze dne 13. září 2000 č. 913, usnesením vlády ze dne 10. ledna 2001 č. 53, usnesením vlády ze dne 7. listopadu 2001 č. 1161, usnesením vlády ze dne 15. července 2002 č. 737, usnesením vlády ze dne 7. srpna 2002 č. 772, usnesením vlády ze dne 17. února 2003 č. 180, usnesením vlády ze dne 28. dubna 2003 č. 427, usnesením vlády ze dne 11. června 2003 č. 590, usnesením vlády ze dne 30. července 2003 č. 773, usnesením vlády ze dne 3. září 2003 č. 853, usnesením vlády ze dne 2. června 2004 č. 538, usnesením vlády ze dne 3. listopadu 2004 č. 1072, usnesením vlády ze dne 13. září 2006 č. 1055, usnesením vlády ze dne 17. ledna 2007 č. 57, usnesením vlády ze dne 18. července 2007 č. 816, usnesením vlády ze dne 3. října 2007 č. 1125, usnesením vlády ze dne 11. ledna 2010 č. 36, usnesením vlády ze dne 9. února 2011 č. 101, usnesením vlády ze dne 31. srpna 2011 č. 655, usnesením vlády ze dne 14. prosince 2011 č. 922, usnesením vlády ze dne 20. března 2013 č. 204, usnesením vlády ze dne 20. listopadu 2013 č. 876, usnesením vlády ze dne 23. dubna 2014 č. 278, usnesením vlády ze dne 18. ledna 2016 č. 39, usnesením vlády ze dne 5. září 2016 č. 798, usnesením vlády ze dne 17. ledna 2018 č. 47, usnesením vlády ze dne 2. března 2022 č. 145 a usnesením vlády ze dne 11. ledna 2023 č. 22. a usnesením vlády ze dne 28. června 2023 č. 481