Informace týkající se Úřadu vlády ČR
Žádost o poskytnutí informací týkajících se úřední komunikace
Vážený pane,
Úřad vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) obdržel dne 11. dubna 2022 Vaši elektronickou žádost s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, kterou jste formuloval následovně:
„Jakým způsobem jsou zaměstnanci Vaší organizace vedeni k dodržování pravidel správné úřední komunikace?
Jakým způsobem je vyžadováno dodržování profesionální úřední komunikace?
Má Vaše organizace zvláštní interní předpis týkající se komunikace s veřejností?
Má Vaše organizace zvláštní interní předpis týkající se vnitřní komunikace?
Pořádá Vaše organizace školení zaměřené na úřední komunikaci?“
K první a poslední otázce uvedené v žádosti si dovoluji sdělit, že všichni zaměstnanci, kteří jsou v Úřadu vlády ve služebním poměru, pracovním poměru a zaměstnanci činní na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, jsou povinni se řídit zákonem č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, zákonem č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o státní službě“) a dále rovněž vnitřními předpisy Úřadu vlády, které se týkají mj. správného úředního postupu, vystupování, komunikace se sdělovacími prostředky a sjednocené úpravy písemností. Zaměstnanci jsou ke správné úřední komunikaci vedeni bezprostředně nadřízeným vedoucím, který řídí a kontroluje jejich výkon práce a průběžně jej hodnotí.
Zaměstnanci jsou seznamováni se zavedeným způsobem úřední komunikace již v rámci vstupního školení (které se koná zpravidla krátce po nástupu na pracovní či služební místo), které pořádá Úřad vlády. Ke školením zaměřeným na úřední komunikaci si Vám dále dovoluji sdělit, že se mohou zaměstnanci Úřadu vlády účastnit školení a seminářů, které pořádá Sekce pro státní službu Ministerstva vnitra v rámci vzdělávacích programů, které jsou pořádány na základě projektu Podpory a profesionalizace a kvality státní služby a státní správy. V současné době probíhají semináře s názvem „Pracovní komunikace a její specifika“ a „Systém komunikace a jeho kvalita“. K dalšímu vzdělávání zaměstnanců v oblasti úřední komunikace a jiných soft skills využívá Úřad vlády externí společnosti. Dále jsou pro zaměstnance Úřadu vlády pořádána školení ke spisové službě a vyřizování dokumentů, a to dle potřeby.
V reakci na druhou otázku žádosti si dovoluji uvést, že Úřad vlády je služebním úřadem, který se zejména řídí zákonem o státní službě. Tento zákon odkazuje na povinnosti státních zaměstnanců, mezi které patří mimo jiné zachovávání pravidel slušnosti vůči představeným, ostatním státním zaměstnancům, zaměstnancům ve správním úřadu a při úředním jednání a zároveň odkazuje na vymahatelnost při nedodržování tohoto zákona. Zákon o státní službě rovněž odkazuje na dodržování pravidel etiky státního zaměstnance, která jsou blíže upravena ve vnitřním předpise Úřadu vlády pod názvem Etický kodex. Zaměstnanci zároveň jednají dle příkazů vedoucího zaměstnance, který vede své podřízené a je na jeho uvážení a zodpovědnosti, jak dodrží standardy nastavené zažitou praxí.
K otázce popsané v bodě č. 3 žádosti si dovoluji Vám sdělit, že Úřad vlády disponuje následujícími interními předpisy týkajícími se komunikace s veřejností:
- Rozhodnutí vedoucího Úřadu vlády č. 10/2015 o způsobu komunikace Úřadu vlády České republiky se sdělovacími prostředky,
- Směrnice vedoucího Úřadu vlády č. 18/2015, kterou se vydávají Pravidla pro publikování na internetových prezentacích Úřadu vlády České republiky,
- Směrnice vedoucího Úřadu vlády č. 10/2013 o jednotném vizuálním stylu Úřadu vlády České republiky,
- Směrnice vedoucího Úřadu vlády č. 2/2022, o zásadách užívání sociálních sítí a správy v rámci nich vytvořených oficiálních účtů Úřadu vlády České republiky,
- Směrnice vedoucího Úřadu vlády č. 9/2014 k sjednocení úpravy písemností vznikajících na Úřadu vlády České republiky.
K otázce popsané v bodě č. 4 si dovoluji sdělit, že Úřad vlády disponuje příslušnými vnitřními předpisy, které se věnují způsobu vnitřní komunikace. Jedním z hlavních dokumentů, který se zabývá vnitřní komunikací, je již uvedený
S pozdravem
Mgr. Ivana Beránková v. r.
vedoucí Oddělení právního