EN

Vláda České republiky

Informace týkající se legislativy



Žádost o poskytnutí informací týkajících se zákona a nařízení vlády ČR

Vážený pane,

Úřad vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) obdržel dne 4. února 2025 Vaši elektronickou žádost s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, kterou jste formuloval následovně:

„Dobrý den,

v souvislosti se zákonem č. 14/2021 Sb., o nakládání se zbraněmi v některých případech ovlivňujících vnitřní pořádek nebo bezpečnost České republiky a nařízením vlády č. 255/2021 Sb., o provedení zákona o nakládání se zbraněmi v některých případech ovlivňujících vnitřní pořádek nebo bezpečnost České republiky, bych se rád zeptal na následující otázky:

1) Existuje v současné době vnitřní předpis Vlády ČR k nasazení stanovených záloh státu za krizových stavů?

Pokud ne:

2) Připravuje v současné době Vláda ČR prováděcí právní předpis nebo vnitřní předpis k nasazení stanovených záloh státu za krizových stavů?“

K otázce č. 1 Vaší žádosti uvádíme, že k provedení zákona č. 14/2021 Sb., o nakládání se zbraněmi v některých případech ovlivňujících vnitřní pořádek nebo bezpečnost České republiky, bylo dosud vydáno pouze nařízení vlády č. 250/2021 Sb., o provedení zákona o nakládání se zbraněmi v některých případech ovlivňujících vnitřní pořádek nebo bezpečnost České republiky.

Toto nařízení vlády vedle dalších zmocnění obsažených v zákoně č. 14/2021 Sb. provádí i zmocnění obsažené v § 6 odst. 2 tohoto zákona, tedy stanoví, že osoba účastnící se programu střelecké přípravy a střelná zbraň, s níž je nakládáno v systému střelecké přípravy, jsou stanovenou zálohou státu pro plnění úkolů při zajišťování vnitřního pořádku nebo bezpečnosti České republiky anebo obrany České republiky, a to za podmínek, které stanoví vláda nařízením vydaným podle § 17 uvedeného zákona nebo jiný právní předpis, a zmocnění obsažené v § 17 odst. 2, to se však nikterak netýká nasazení stanovených záloh.

Ke zmocnění uvedenému v § 17 odst. 1 zákona č. 14/2021 Sb., dle kterého může vláda, je-li to nezbytné pro plnění úkolů v rámci krizového stavu, kterým se rozumí stav nebezpečí, nouzový stav, stav ohrožení státu nebo válečný stav, po dobu trvání vyhlášeného krizového stavu nařízením stanovit, nejdéle však vždy na 3 měsíce, podmínky nakládání nebo oprávnění nakládat se střelnými zbraněmi odchylně od právních předpisů uvedených v § 2 odst. 1 zákona, nebo nařídit ve zvýšené míře výkon kontrolní činnosti na úseku nakládání se zbraněmi, podle našich informací dosud nebylo žádné nařízení vlády přijato a tedy ani vydáno.

K otázce č. 2 Vaší žádosti uvádíme, že v současné době Úřad vlády neeviduje nad rámec Vámi citovaného zákona a podzákonného právního předpisu žádný další materiál, který by byl připravován, navržen nebo předložen k projednání či pro informaci vládě a týkal se „nasazení stanovených záloh státu za krizových stavů“.

V podrobnostech Vám pak lze závěrem doporučit obrátit se na věcně příslušné Ministerstvo vnitra, neboť předmětná oblast právní úpravy primárně nespadá do působnosti Úřadu vlády.

S pozdravem

Mgr. Ivana Beránková v. r.
vedoucí Oddělení právního
zástupkyně ředitele Odboru právního