Informace týkající se legislativy
Žádost o poskytnutí informací týkajících se zákona o právu na digitální služby
Vážený pane doktore,
Úřad vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) obdržel dne 16. října 2024 Vaši elektronickou žádost s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, která byla formulována následujícím způsobem.
„V souvislosti s blížícím se termínem účinnosti zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, který má vstoupit v účinnost 1. 1. 2025, 1) žádám o informace týkající se stavu přípravy a plnění tohoto zákona na jednotlivých resortech vlády. 2) Dále žádám o informace a vysvětlení, jaké kroky již byly na jednotlivých resortech učiněny, aby byl zajištěn soulad s tímto zákonem, 3) jaká opatření jsou naplánována do konce roku 2024 a do voleb v roce 2025 a 4) zda je vláda jako celek připravena na náběh účinnosti zákona. 5) Dále žádám o informace a vysvětlení ohledně problémů a rizik, které mohou ohrozit naplnění požadavků zákona, a 6) jaká opatření jsou plánována k jejich řešení. 7) Nakonec bych vás požádal o informaci, kdo je nyní osobou zodpovědnou ve vládě za koordinaci digitální agendy a náběhu tohoto zákona a 8) vysvětlení, jak současný stav na resortech a za vládu jako předseda vlády hodnotíte.“ [pro lepší přehlednost byly otázky povinným subjektem očíslovány]
K Vaší žádosti je předně nezbytné uvést, že povinným subjektem je Úřad vlády a nikoliv osoba předsedy vlády.
V reakci na otázky č. 1, 2, 3, 5 a 6 žádosti si dovolujeme jako přílohy této odpovědi zaslat materiál předložený do eKLEP místopředsedou vlády pro digitalizaci Ivanem Bartošem s názvem Stav plnění Zákona o právu na digitální služby ke dni 27. září 2024, čj. OVA 769/24 a předkládací zprávu k tomuto materiálu. Doplňujeme, že veškeré informace, kterými Úřad vlády k těmto otázkám disponuje, jsou uvedeny ve výše popsaných materiálech. V případě žádosti o poskytnutí bližších informací k této problematice, doporučujeme obrátit se přímo na jednotlivé resorty.
V reakci na otázku č. 7 žádosti si dovolujeme uvést, že koordinací činnosti ústředních správních úřadů v oblasti digitalizace a výkonem funkce předsedy Rady vlády pro informační společnost byl usnesením vlády ze dne 2. října 2024 č. 692 pověřen místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Ing. Marian Jurečka. Za naplňování ZoPDS na jednotlivých resortech jsou pak zodpovědné pouze samotné resorty.
Ke zbývající části žádosti, tedy k otázkám č. 4 a 8, uvádíme, že bude vydáno samostatné rozhodnutí, které Vám bude taktéž zasláno prostřednictvím Vaší datové schránky.
S pozdravem
Mgr. Jan Večeřa v. r.
ředitel Odboru právního