Zmocněnkyně vlády pro lidská práva se setkala se zplnomocněncem vlády Slovenské republiky pro romské komunity
Dne 24. května 2013 se zmocněnkyně vlády pro lidská práva setkala se zplnomocněncem vlády Slovenské republiky pro romské komunity Petrem Pollákem, který je zároveň poslancem Národní rady Slovenské republiky.
Cílem setkání na Úřadu vlády ČR bylo seznámit se s činností zmocněnkyně vlády pro lidská práva v oblasti integraci romské menšiny, rolí Rady vlády ČR pro záležitosti romské menšiny při prosazování integračních opatření a přístupu Agentury pro sociální začleňování. Zplnomocněnec vlády Slovenské republiky pro romské komunity informoval o aktivitách svého úřadu, představil realizaci tzv. Horizontální priority zaměřené na marginalizovanou romskou komunitu a připravovanou romskou reformu na Slovensku.
Diskuze se tak zaměřila na situaci Romů v oblasti vzdělávání, bydlení a využití strukturálních fondů na podporu romské integrace. Zplnomocněnec Petr Pollák informoval, že při rozdělování prostředků z EU fondů v programovacím období 2014-2020 bude mít jeho úřad mnohem významnější roli při zpravování strukturálních fondů zaměřených na romskou integraci. Tato opatření podpoří tzv. romskou reformu, která spočívá v komplexní systémové reformě obsahující více jak 90 opatření v oblasti vzdělávání, bydlení, vymahatelnosti práva, zdraví, sociálních systému, zaměstnání a podpůrných politik. Mgr. Monika Šimůnková zmínila, že v současné době největší pozornost věnuje naplňování „Plánu opatření pro výkon rozsudku Evropského soudu pro lidská práva v případu D. H. a ostatní proti České republice“, který by měl zajistit, aby etnicita a sociální zázemí neměly vliv na zařazování žáků do vzdělávacích programů.
Zúčastnění se shodli, že pro romskou integraci je důležitá politická podpora, a to jak na centrální úrovni, tak i na úrovni místní. Zásadní změna musí nastat v nahlížení na její potřebu, a to zejména vzhledem k vyšším počátečním nákladům. Dobrými přístupy jsou například opatření, která podporují sociálně či jinak znevýhodněné žáky udržet se a dokončit základní školu hlavního vzdělávacího proudu a poté přechod na střední školu. Tím se prokazatelně zvýší šance uplatnění se na trhu práce a sníží se riziko možné závislosti na sociálních dávkách v budoucnosti. Z dlouhodobého hlediska je tento inkluzivní přístup ve vzdělání ekonomicky výhodnější, a to nejenom pro stát.