EN

Vláda České republiky

Veřejné slyšení k petici pro zachování základních škol praktických



Zmocněnkyně vlády pro lidská práva dne 4. února 2013 přijala pozvání na veřejné slyšení k petici za zachování základních škol praktických. Veřejné slyšení proběhlo v prostorách Senátu ČR pod senátním Výborem pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice, který dal příležitost petentům, aby vyjádřili svůj zásadní nesouhlas s rušením základních škol praktických. Petici podepsalo kolem 76 tisíc osob.

Veřejného slyšení se kromě zástupců petentů účastnili také představitelé státu. Za ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy vystoupil 1. náměstek ministra Jiří Nantl, Strategii boje proti sociálnímu vyloučení a kroky směřující k inkluzivnímu vzdělávání představila zmocněnkyně vlády pro lidská práva Monika Šimůnková a za ministerstvo práce a sociálních věcí se tématem vzdělávání jako šance pro zaměstnanost věnoval náměstek ministra Jan Dobeš.

Diskuze se nesla v kritickém duchu, petenti jasně vyjádřili odmítavý názor proti rušení tzv. základních škol praktických, které dle jejich názoru poskytují dětem s mentální retardací jedinou příležitost jak dosáhnout určitého stupně vzdělání, které jim umožní uplatnění ve společnosti. Diskutující nesouhlasili s opatřeními Strategie boje proti sociálnímu vyloučení, která navrhuje transformaci praktických základních škol na školy běžné s individuálními vzdělávacími programy pro děti, které takové opatření potřebují.

Dle vyjádření zmocněnkyně vlády pro lidská práva a zástupce ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy bude strategie v oblasti vzdělávání, konkrétně transformace praktických škol přepracována tak, aby její naplňování bylo reálné. Na druhou stranu Česká republika předložila Výboru ministrů Rady Evropy Konsolidovaný plán opatření pro výkon rozsudku Evropského soudu pro lidská práva případu D. H. a ostatní proti České republice, který zmiňuje opatření a změny ve vyhláškách ministerstva školství, mimo jiné zamezení tolerance 25% podílu žáků se zdravotním či sociálním znevýhodněním ve třídě pro žáky se zdravotním postižením či revize diagnostických metod. K naplňování tohoto plánu se Česká republika zavázala na zasedání Výboru ministrů Rady Evropy dne 6. prosince 2012, a zmocněnkyně pro lidská práva jasně odmítla jakékoli změny v tomto dokumentu.

Hlavním cílem jak Konsolidovaného plánu opatření, tak i Strategie boje proti sociálnímu vyloučení v oblasti vzdělávání je právě vytvořit taková opatření, která by zaručila připravenost běžných základních škol pro vzdělávání dětí se sociálním znevýhodněním, a tím zamezila možné diskriminaci zdravých romských dětí ve vzdělávání, což zůstane jednou z hlavních priorit činnosti zmocněnkyně pro lidská práva i v budoucnu.