Informace o některých dříve zrušených pracovních skupinách
Stručná informace o pracovních skupinách, které ukončily činnost před datem 30. 7. 2024.
Pracovní skupina pro revizi postupu zavádění zákona pro léčbu konopím do praxe
Působila v letech 2013–2014. Cílem pracovní skupiny byla revize postupu zavádění zákona č. 50/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Výstupem byl dopis ministrovi zdravotnictví ČR s návrhem změn Vyhlášky č. 221/2013 Sb., kterou se stanovují podmínky pro předepisování, přípravu, výdej a používání individuálně připravovaných léčivých přípravků s obsahem konopí pro léčebné použití. V rámci pracovní skupiny spolupracovali zástupci těchto subjektů:
- Ústav lékařské biochemie a laboratorní diagnostiky 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze
- Česká lékařská společnost Jana Evangelisty Purkyně
- Ministerstvo zdravotnictví ČR
- Státní ústav pro kontrolu léčbu
- Klinika adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze
- Národní protidrogová centrála Policie České republiky
- sekretariát Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky a (jeho) odborní konzultanti.
Pracovní skupina pro zpřístupnění konopí pro léčbu a výzkum v České republice
Působila v letech 2011–2012. Vznikla jako pracovní skupina expertů pod záštitou předsedy vlády Petra Nečase, za podpory předsedkyně Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR (PSP) Miroslavy Němcové a pod vedením děkana 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy Tomáše Zimy. Pracovní skupina expertů zpracovala návrh legislativních změn tak, aby se mohl využít potenciál konopí pro léčebné účely, zpřístupnit léčbu konopím českým pacientům a tak jasně oddělit léčebné využití konopí od zneužívání drog pro rekreační či jiné účely. Návrh byl předložen skupinou poslanců jako poslanecký návrh změny zákona a následně dopracován na základě připomínek vlády a poslanců.
Pracovní skupina k ochraně dětí a mládeže před zneužíváním alkoholu
Působila v letech 2011–2012. Pracovní skupina připravila legislativní změny, zejména novelizaci zákona č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů s cílem omezení dostupnosti alkoholu pro děti a mládež do 18 let, a to především zefektivněním vymahatelnosti práva a zvýšením odpovědnosti provozovatele zařízení, ve kterém je podáván alkohol. Navrhla zvýšení pokut, zavedení možnosti bezprostředního uzavření provozovny na základě zjištěného závažného porušení zákona na dobu maximálně dvou provozních dnů, zjednodušení principu dokazování, resp. snížení rizika důkazní nouze, ve které se orgány za stávající legislativní úpravy nacházely. Návrhy pracovní skupiny byly zapracovány do návrhu nového zákona o ochraně zdraví před škodami působenými návykovými látkami. V rámci pracovní skupiny spolupracovali zástupci těchto subjektů:
- Ministerstva vnitra, Odbor bezpečnostní politiky
- Policie ČR - Policejní prezidium
- Ministerstva zdravotnictví, Sekce ochrany a podpory veřejného zdraví
- Ministerstvo průmyslu a obchodu, Legislativní odbor
- Úřad vlády ČR, Odbor protidrogové politiky.
Pracovní skupina k systému vzdělávání krajských koordinátorů
Působila v letech 2009–2012. Byla vytvořena v r. 2009 k projektu Vytvoření systému vzdělávání pro krajské protidrogové koordinátory, místní protidrogové koordinátory a krajské školní koordinátory pod gescí Ministerstva vnitra. V únoru 2012 bylo rozhodnuto o přenesení gesce na Sekretariát RVKPP. Hlavním východiskem pro další práci skupiny byly Základní teze k návrhu systému celoživotního vzdělávání pro KPK, MPK a krajské školní koordinátory. Ve spolupráci se Společností Podané ruce, o.p.s. byl zpracován 32hodinový akreditovaný kurz pro krajské a místní protidrogové koordinátory, který byl poté realizován. V rámci pracovní skupiny spolupracovali zástupci těchto subjektů:
- Institut pro místní správu (IMS) Praha
- Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy
- Asociace krajů ČR
- Úřad vlády ČR, Odbor protidrogové politiky.