EN

Vláda České republiky

Výbor pro práva dítěte přijal usnesení podporující znovuzavedení pozice sociálního pedagoga na školách

Výbor pro práva dítěte na svém zasedání dne 14. 3. 2016 projednal několik klíčových témat v oblasti ochrany práv dětí. Nejvíce se Výbor věnoval problematice sociálního bydlení ve vztahu k situaci dětí a rodin s dětmi ohrožených bytovou nouzí. Současné aktivity Ministerstva práce a sociálních věcí na připravované novele zákona o sociálním bydlení představila vedoucí Oddělení sociálního bydlení a sociálního začleňování Linda Sokačová. Problematiku ohrožených rodin a přetrvávající faktickou praxi umisťování dětí do ústavní péče ze sociálních důvodů, včetně bytové nouze, představil Jan Klusáček z organizace Lumos ČR. Širší pohled na potřeby jednotlivých skupin, které by měly mít přednostní nárok na poskytnutí sociálního bydlení, přednesl Štěpán Ripka z Platformy pro sociální bydlení. Členové Výboru velice uvítali současné práce Ministerstva práce sociálních věcí na návrhu zákona i metodik v oblasti sociálního bydlení též s ohledem na jejich předpokládaný přínos pro ohrožené rodiny s dětmi.


Dále se Výbor zabýval základními principy právní úpravy osvojení dítěte registrovaným partnerem rodiče a možnostmi vytvoření nezávislého mechanismu ochrany práv dítěte a monitoringu naplňování Úmluvy o právech dítěte. V závěru samotného jednání Výbor přijal usnesení, kterým vyzval ke znovuzavedení pozice sociálního pedagoga. Školská sociální práce je běžná v mnoha zemí Evropy a světa, a to včetně soudních zemí České republiky jako je Německo, Rakousko, či Polsko. Jejím úkolem je propojovat školu a systém vzdělávání s dalšími systém pomoci a podpory, které pracují s dětmi v nepříznivé sociální a životní situaci, jako je např. domácí násilí v rodině, konfliktní vztahy mezi rodiči dítěte či absence jednoho z nich, šikana a pod. sociálně-patologické projevy v chování dítěte apod. Přítomnost sociálního pedagoga na škole mimo jiné pomáhá tam, kde rodiny nepodporují děti, aby chodily do školy a ve vzdělání vůbec, umožňuje, aby se včas zasáhlo v případech hrozícího zanedbávání dětí, a napomáhá efektivní spolupráci školy s orgánem sociálně-právní ochrany dětí. Dále umožňuje, aby se včas zasáhlo v případě, kdy se začínají objevovat obtíže v oblasti chování. Proto Výbor doporučil, aby byl sociální pedagog legislativně ukotven mezi pozice vykonávající přímou pedagogickou činnost dle zákona o pedagogických pracovnících, která právě prochází mezirezortním připomínkovým řízením.

 

Text usnesení:

Usnesení Výboru pro práva dítěte Rady vlády České republiky pro lidská práva (dále jen „Výbor“) ve věci koncepčního a legislativního ukotvení školské sociální práce do systému vzdělávání

V Praze dne 14. března 2016

  1. Výbor se znepokojením konstatuje, že v České republice na rozdíl od mnoha ostatních zemí Evropy a světa, a to včetně sousedních zemí České republiky jako je Německo, Rakousko, Maďarsko či Polsko, nadále není v systému vzdělávání koncepčně ani legislativně ukotvena školská sociální práce. Školská sociální práce přitom představuje důležitý a nezastupitelný nástroj zajištění široké škály základních práv dětí, jak jsou garantována především Úmluvou OSN o právech dítěte, jehož význam má několik vzájemně se doplňujících a sebou prostupujících rovin. Školskou sociální práci lze vnímat jako významnou součást systému péče o ohrožené děti v jeho nejširším pojetí, jakož i systému vzdělávání, přičemž v obou těchto systémech působí především jako nástroj, jehož úkolem je zajistit přístupnost a dostupnost nezbytné pomoci a podpory, jakož i její včasnost a komplexnost, a působit tak ve směru důsledného naplňování nejlepšího zájmu dítěte a z něj vyplývajícího principu poskytování intervence v co nejméně omezujícím prostředí, jak tato povinnost vyplývá z čl. 3 odst. 1 Úmluvy OSN o právech dítěte.
  2. Z tohoto důvodu Výbor doporučuje, aby došlo k legislativnímu ukotvení sociálního pedagoga jako pozice vykonávající přímou pedagogickou činnost do zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, a aby předpokladem pro výkon práce sociálního pedagoga bylo vzdělání ve vysokoškolských oborech zaměřených na sociální pedagogiku a sociální práci.


Stručně důvody usnesení Výboru:

Školská sociální práce dosud není v České republice žádným koncepčním ani legislativním způsobem ukotvena. Z hlediska stávající právní úpravy nemohou dokonce na školách působit ani sociální pedagogové, natož sociální pracovníci (k tomu viz § 2 odst. 2 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících).

Školská sociální práce přitom není pro Českou republiku neznámým institutem. V bývalém Československu se praktikovala od první světové války až do roku 1948, kdy byla ukončena z důvodu politických změn.  V současnosti existuje v 144 zemí světa, a to včetně sousedních zemí České republiky jako je Německo, Rakousko, Maďarsko či Polsko.  Ve všech těchto zemích plní školská sociální práce úlohu nástroje, jehož úkolem je překonávat a přesahovat hranice školy a tím školu a obecně systém vzdělávání propojovat s dalšími systémy pomoci a podpory, které pracují s dětmi v nepříznivé sociální či rodinné situaci. Školská sociální práce tak v konečném důsledku umožňuje včasný záchyt situace, kdy dítě potřebuje podporu a pomoc, jakož i komplexnější způsoby jejího řešení. Nepříznivá situace dítěte přitom může mít velmi rozličnou povahu, přičemž může zahrnovat sociální znevýhodnění dítěte; situaci domácího násilí v rodině dítěte; konfliktní vztahy mezi rodiči dítěte; absenci jednoho rodiče dítěte v domácnosti či v životě dítěte; šikanu; sociálně-patologické projevy v chování dítěte apod.

Není v silách školy, tak jak je z hlediska stávající právní úpravy koncipována, na tyto zvláštní potřeby dětí vyplývající z jejich nepříznivé sociální nebo rodinné situace, jež může mít celou řadu příčin a podob, odpovídajícím způsobem reagovat. Tento závěr ostatně vyplývá i z výzkumu organizace Člověk v tísni, realizovaného v roce 2009 pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, v souladu s nímž v prostředí českých škol panuje „nízká míra připravenosti pedagogů na naplňování potřeb sociálně znevýhodněných žáků, pocházejících z prostředí s nízkým socioekonomickým statusem. Strategie uváděné respondenty byly často uváděny ve velmi obecném modu a reagovaly pouze na dílčí aspekty situace žáka.“  Stejně tak je na školách nedostatečným způsobem podchycena problematika práce s dětmi ohroženými domácím násilím v rodině, žijícími v neúplných rodinách apod.

Z důvodu absence ukotvení školské sociální práce školám v současnosti schází nezbytný přesah za hranice vzdělávacího procesu i budovy školy. Nelze přitom argumentovat, že absenci širšího sociálního působení školy dostatečně kompenzuje systém sociálně-právní ochrany dětí. Účelem systému sociálně-právní ochrany dětí je zajišťovat poskytování pomoci a podpory dětem a jejich rodinám v těch případech, kdy ohrožení dítěte dosáhlo určité kvalifikované míry. Na úrovni zákona je tato skutečnost vyjádřena v § 6 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, který obsahuje demonstrativní výčet situací, v nichž lze dítě považovat za ohrožené, avšak z dovětku citovaného ustanovení vyplývá, že k učinění závěru o tom, že se skutečně jedná o ohrožené dítě, jemuž má být poskytována sociálně-právní ochrana, je třeba, aby tyto nepříznivé skutečnosti trvaly po takovou dobu nebo byly takové intenzity, že nepříznivě ovlivňují vývoj dětí nebo byly anebo mohly být příčinou nepříznivého vývoje dětí.

S určitou mírou zjednodušení lze tak konstatovat, že úlohou školské sociální práce je pracovat přesně s těmi potřebami dítěte, na něž škola ve svém současném pojetí svým působením již nedosáhne a systém sociálně-právní ochrany dětí ještě nedosáhne. Školská sociální práce tak působí jako nástroj, jehož účelem je vytvářet most mezi dvěma formálními systémy sloužícími k naplňování práv dítěte, a to školou a systémem sociálně-právní ochrany dětí, a vyplňovat mezery, které právě z důvodu relativní samostatnosti obou těchto systémů a jejich nedostatečné propojenosti na jejich hranici vznikají.

Ukotvení školské sociální práce plně odpovídá roli školy v moderní společnosti. Škola je především společenskou institucí, v níž děti tráví po mnoho let větší část dne.  Škola „patří do školského ekologického systému, s nímž jsou pevně provázány podsystémy. Na žáky je nutné pohlížet nejen jako na „osoby v situaci“, ale „osoby v prostředí“ a školská sociální práce z tohoto zásadního kontextu regulérně vychází. Jejím záměrem je zlepšovat fungování společnosti, což je i poradenské paradigma sociální pomoci.“

S ohledem na nízkou míru prvků komunitního života v naší společnosti a s ní související nízkou míru neformální sociální pomoci a podpory, jakož i sociální kontroly, roste význam školy z hlediska včasného odhalení nepříznivé situace dítěte, s níž se dítě potýká, a zajištění včasné pomoci a podpory tomuto dítěti, a to případně v těch závažnějších případech i prostřednictvím splnění své oznamovací povinnosti ve vztahu k orgánu sociálně-právní ochraně dětí. Jedině včasné odhalení toho, že dítě a jeho rodina potřebuje pomoc a podporu ze strany třetího subjektu, a včasná intervence přitom může důsledně zajistit to, že pomoc a podpora poskytovaná dítěti a jeho rodině bude přiměřená, bude důsledně vycházet z principu nejméně omezujícího prostředí a bude z hlediska zachování všech základních práv dítěte garantovaných Úmluvou OSN o právech dítěte co nejšetrnější, jak tato povinnost vyplývá státu i všem dalším subjektům pracujícím s dítětem z práva dítěte na zohlednění jeho nejlepšího zájmu jako předního hlediska, zakotveného v čl. 3 odst. 1 Úmluvy OSN o právech dítěte.

Citovaný rozměr školské sociální práce je mimořádně důležitý nejen v kontextu posilování inkluzivního nastavení českého vzdělávacího systému, v souladu s nímž by běžné školy a hlavní vzdělávací proud měl být přístupný všem dětem, bez ohledu na jejich zvláštní potřeby vyplývající z jejich zdravotního postižení, sociální či rodinné situace, ale rovněž v kontextu veřejnoprávních zásahů do práva dítěte i jeho rodiny na ochranu rodinného života a do práva dítěte na péči a výchovu ze strany svých rodičů. V této souvislosti totiž nelze přehlédnout, jak významné místo v současnosti zastává mezi důvody, pro něž byla dětem nařízena ústavní výchova, záškoláctví  či „výchovné problémy“ dítěte , přičemž podíl zastoupení těchto důvodů mezi důvody umístění dětí do ústavní péče vykazuje stále rostoucí tendenci. S ohledem na mezinárodní zkušenost s institutem školské sociální práce lze přitom konstatovat, že nelze vyloučit, že v mnoha těchto případech by při včasném zjištění zvláštních potřeb konkrétních dětí a jejich rodin a včasném poskytnutí intervence, nemuselo být následně přistoupeno k opatření, které je z hlediska zásahu do základních práv dítěte a jeho rodiny tím nejzávažnějším a nejinvazivnějším a které vede nikoli k žádoucímu začlenění dítěte mezi své vrstevníky a do své komunity, ale k jeho další segregaci.

Z těchto důvodů a v souladu s rolí školy jako společenské instituce  přistoupil Výbor pro práva dítěte Rady vlády České republiky k přijetí tohoto usnesení, v němž vyjadřuje politování nad stávajícím stavem absence systematické ukotvení sociálního přesahu role školy, a v němž přistupuje k formulaci doporučení, jakým způsobem tento stav napravit.

Žádoucí náprava by podle názoru Výboru měla spočívat v zařazení pozice sociálního pedagoga do výčtu pedagogických pracovníků v § 2 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, a současně zakotvení vzdělání ve vysokoškolských oborech zaměřených na sociální pedagogiku a sociální práci jako kvalifikačního předpokladu pro výkon pozice sociálního pedagoga. Tento krok je nezbytnou podmínkou pro to, aby práce sociálního pedagoga mohla být hrazena z prostředků určených na mzdy pedagogických pracovníků. Novela školského zákona č. 82/2015 Sb. zavádí nový systém podpory vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, jehož součástí je systém navyšování finančních prostředků určených na vzdělávání dětí podle identifikovaného stupně podpůrných opatření. Jedním z podpůrných opatření je působení dalšího pedagogického pracovníka (kromě učitele). V případě řady sociálně znevýhodněných dětí bude vhodným podpůrným opatřením působení sociálního pedagoga. Pro to, aby práce sociálního pedagoga mohla být hrazena z navýšených prostředků na vzdělávání dětí s potřebou podpůrných opatření, je nezbytné, aby byl sociální pedagog zařazen do výčtu pedagogických pracovníků v § 2 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, jinak jeho práci nebude možné hradit z navýšených prostředků na vzdělávání dětí.