EN

Vláda České republiky

Vladimír Dlouhý: NERV může radit, ne rozhodovat



NERV je poradním orgánem, který může na problémy upozornit, ale nechat rozhodnutí na vládě a administrativě. NERV je dobrá věc, ale není to volený orgán, nemá pravomoc a odpovědnost.

V uplynulých měsících se NERV zabýval veřejnými financemi a fiskálním pravidlem. Kolega Tomáš Sedláček však v médiích prezentoval závěry v podobě, ke které se chci vyjádřit.

NERV vycházel ze tří skutečností: Vlády mají sklon k deficitům a volební cyklus takové chování prohlubuje. Korekční mechanismy jsou slabé, a proto se volá po pravidlech či lepších institucích. Za druhé, MF ČR má vlastní mechanismus na sestavování veřejných rozpočtů a řídíme se i pravidly EU. Za třetí, stav českých veřejných financí je přiměřený nedávné krizi.

Problémy jsou dva. Prvním je politický přístup k rozpočtům, od každoročního „porcování medvěda“ v Parlamentu až po ideologicky motivované představy politických stran ohledně zvyšování daní a výdajů (levice) nebo škrtů výdajů a daní (pravice). A druhým je následné dodržování fiskální disciplíny; i když máme dnes Miroslava Kalouska, v budoucnu může být hůř.

NERV si proto položil dvě otázky: Potřebujeme nové fiskální pravidlo a současně novou instituci -Fiskální radu? A pokud je odpověď ano, tak jaké pravidlo a které pravomoci nové instituci dát?

Odpověď na první otázku je ano. Zavedení pravidla a instituce odpovídá praxi těch zemí, které i přes krizi udržely rozpočty pod kontrolou. Ujasnili jsme si také zkušenosti s postupem ve světě.

Pravidlo slouží k omezení fiskální politiky země prostřednictvím limitů pro rozpočtové položky. Musí stanovit cíl platný na delší dobu, být prakticky použitelné a srozumitelné veřejnosti. Důležitý je proticyklický charakter - v době hospodářského růstu tlačit na vytváření přebytků, v době poklesu umožnit (omezené) deficity. Jako vždy, ďábel je v detailech - a zde se NERV v názorech lišil. Původní návrh Tomáše Sedláčka byl: zákonně (podle některých představ dokonce ústavně) omezit součet ekonomického růstu a podílu deficitu na HDP na méně než 4 %; návrh byl doplněn zostřujícím režimem výdajových škrtů, pokud podíl dluhu překročí 40 %. Představa o Fiskální radě byla srovnatelná s postavením Bankovní rady ČNB.

Jsem přesvědčen, že jde o příliš ambiciózní pohled, a navrhli jsme alternativní postup: pravidlo podpůrného charakteru, nicméně jasně komunikovatelné veřejnosti, které chápeme jako doporučení pro ministerstvo financí při stanovení nových mechanismů sestavování rozpočtu. Nemám tvrdý názor ohledně zákonného zakotvení, nicméně někdo (zákon?) musí MF nařídit, aby se pravidlem řídilo.

Obdobné je to s Fiskální radou. Maďarská zkušenost, kdy vláda nedávno vytvořenou radu rozpustila, je varující. Politická argumentace byla jednoduchá: z rady se stala nafouklá instituce, rozpočet spíše zatěžující. Má-li podobná česká instituce vzniknout, pak jako skupina složená z odborníků, s minimálním rozpočtem, mimo ministerstvo financí, ale s veřejnou autoritou.

NERV je poradním orgánem, který může na problémy upozornit, nezávisle na politice věci diskutovat, ale nechat rozhodnutí na vládě a administrativě. NERV je dobrá věc, ale není to volený orgán, nemá pravomoc a odpovědnost. To je omezení, které bychom měli respektovat.

 

Publikováno v HN, 30.6.2011