EN

Vláda České republiky

Rozhovor s Vladimírem Dlouhým



Člen NERV Vladimír Dlouhý k závěrům workshopu NERV o veřejných financích, konánému ve středu 29. června 2011.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Ať jsou politici osobně finančně odpovědní za svá hospodářská rozhodnutí, to radí členové Národní ekonomické rady vlády. Doporučují také, aby na veřejné finance dohlížela rozpočtová rada. Je politická scéna tak nekompetentní? A je reálné, že podobná omezení politici přijmou? Začíná Dvacet minut Radiožurnálu. Pozvání přijal člen NERVu a ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs Vladimír Dlouhý. Vítejte u nás.

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Dobrý den.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Jako vždy, vážení posluchači, je vám k dispozici i náš e-mail dvacetminut@rozhlas.cz anebo také facebookové stránky pořadu pro vaše dotazy. Pane inženýre, na mě ta zpráva NERVu působí tak, že vezměme nekompetentním politikům moc nad rozpočty, dokud je čas, to jste chtěli říct?

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Nechtěli, respektive já jsem to nechtěl říct a já se od toho jednoznačně distancuji a zítra jsem poslal do Hospodářských novin krátký článek, kde trošku se ne samozřejmě ve všem a ne v těch podstatných věcech, ale v této interpretaci se od toho distancuji, protože prostě s tím nesouhlasím. Jako my si nemůžeme představit, že my budeme nahražovat volené orgány vládní, které mají svoji odpovědnost a tak jaksi i pověření z těch voleb, že navíc ta administrativa je placena z našich daní, tak ať si něco odpracuje. Nemůžeme si představit, že to budeme nahrazovat různými komisemi, skupinami dobrovolníků a podobně. Čili ta interpretace, kterou tady trošku musím být jmenovitý, zasel kolega Sedláček ve svých mnoha mediálních vystoupeních, nemyslím si, že patřičným a plným způsobem odráží diskusi na NERVu. Nicméně dvě věci, které já jsem zpracovával, to je otázka fiskální rady, a já jsem ochoten se potom trošku podrobněji vyjádřit, jak to myslím, a fiskálního pravidla. To jsou věci, za kterými stojím samozřejmě v té interpretaci, kterou tomu NERV dal.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že i NERV se dokáže mezi sebou pořádně pohádat, když jde o řešení státního rozpočtu a rady politikům?

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Co se týče řešení státního rozpočtu, se nedokážu pohádat, poněvadž to mi nepřísluší a to nedělám. My se bavíme o tom, jaké jsou mechanismy jednak vytváření státního rozpočtu a jednak, jaké jsou mechanismy toho, aby země nekumulovala zbytečně vysoké deficity a nezadlužovala se, protože vidíme zrovna v těchto dnech kolem sebe, kam to může vést.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Neboli ptám se souhlasíte anebo nesouhlasíte s tím, aby nad sestavováním státního rozpočtu a nad hospodařením s ním bděla rozpočtová rada?

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Za prvé jsem, ještě se vrátím k jedné věci, ta je taková populární, já jsem bývalý ministr, tak možná jsem vychýlený v tom, já si nemyslím, že by měla být tady nějaká finanční odpovědnost členů vlády, že by měla být politická odpovědnost velká, to jest evidentní, za prvé. Za druhé, fiskální rada ano, ale nikoliv v té interpretaci, která by jí činila rovnocennou z hlediska vážnosti, nezávislosti a zákonného opření, jako je Bankovní rada České národní banky. S tím nesouhlasím. Já si představuji, že fiskální rada by byl autoritativní orgán z velmi kvalitních lidí, který by však neměl tuto zákonnou odpovědnost a nemusel by se ani vyskytovat v nějakých zákonech, nedej bože ústavách. Něco jiného je to s tím fiskálním pravidlem, kde si myslím, že by mohlo být zákonně zakotveno.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Zůstaňme ještě u fiskální rady. Kdo by ji tedy měl jmenovat, komu by podléhala a kdo by v ní měl sedět?

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Jak vidíme u bankovní rady, tak ona není tak úplně nezávislá, minimálně je závislá na tom, kdo ty členy bankovní rady jmenuje, to je první věc. Druhá věc je, pokud by to měly být autoritativní lidí bez jaksi takového toho opravdu plného zákonného pověření, tak si myslím, že to může jmenovat vláda, nebo může je jmenovat parlament a měli by to být apolitičtí odborníci, kteří tomu rozumí. Dám příklad.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže by podléhali vládě?

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Podléhali ne, když to nebude ze zákona, když to bude jaksi rada moudrých, ta by měla mít spíš neformální autoritu, ta by měla jít potom do sdělovacích prostředků, pokud by hrozilo nějaké nebezpečí a měla by říkat - podívejte, co ta vláda dělá, ale vrátím se k příkladu, vrátím se k příkladu ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Pardon, že vás přeruším, ale naslouchala by vláda někomu, kdo má neformální autoritu?

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Nenaslouchala, ale to je ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak k čemu by byla ta rada?

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
A k čemu jsou vlády? Chcete všecko, co vlády dělají, nahradí komisema a co když v budoucnosti budeme říkat - my musíme mít speciální ekologickou komisi, protože žádná vláda nebude dodržovat ekologická pravidla. Co když řekneme, my chceme speciální komisi pro práva žen a sirotků, protože žádná vláda toto nedokáže dělat.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy byste tím ...

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Já prosím vás ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
... tou fiskální /nesrozumitelné/ vlastně stvořil paralelní NERV?

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
NERV já nechci, aby dělal toto, NERV je sbor dobrovolníků, který radí vládě, ale já nechci, aby v této zemi vznikaly další a další rady, které budou zakotveny v zákoně. Nechte mě říct ten příklad o tom Maďarsku.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Pojďme do toho.

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Jeden z největších odborníků nejenom v Evropě, ale na světě na tento, na problematiku fiskální udržitelnosti se jmenuje George Kopits, je to maďarský emigrant, který žil dlouhá léta ve Spojených státech, vypracoval mnoho kvalitních studií na toto téma, vrátil se do Maďarska. Jedna z předcházejících vlád ho postavila do čela této fiskální rady v Maďarsku. Nová Orbánova vláda nekompromisně tuto fiskální radu před několika měsíci tvrdým způsobem zrušila, mně do toho nic není, to je maďarská věc, ale já si myslím, že to je špatně. Ale ani takovýto odborník nezabránil tomu, že najednou tady vznikla fiskální rada a víte, jaké tady byly argumentace - že to je zbytečně vysoká instituce, že si pronajala budovu, že má příliš vysoké platy, že je tam moc lidí a že nakonec rozpočtu spíše škodí, než mu pomáhá. Tomu já se chci vyhnout. Já se bojím, že jakmile tady nastavíme různé instituce tohoto typu, tak potom vlastně to ty instituce samy zajdou na úbytě ze svých vlastních chyb. Kdežto, když to bude autoritativní nezávislý orgán, který vláda sice nemusí poslouchat, ale o kterém lidé budou vědět, že když tento orgán něco řekne do novin, že lidé musí být s tou vládou nespokojeni a jaký je v demokratické společnosti výraz nespokojenosti s vládou - že je příště nevolím.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
No, a na podobném principu de facto teď funguje NERV. Poslouchá vás vláda?

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Já se nepovažuji za takto důležitého člena NERVu, to je bohužel problém některých mých kolegů, kteří příliš medializují. Já si myslím, že my jsme prostě parta lidí, o nichž se můžeme domnívat, že trošku tomu rozumíme a protože máme rádi tuto zemi, tak proto něco děláme. Já nemám žádnou další ambici, proto jsem trochu nervózní z přílišné medializace některých mých kolegů.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Přesto se ptám, teď má vlastně NERV také takový poradní hlas a lidé taky vnímají, co říká NERV, a vláda ne vždy poslouchá, nepletu se?

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
No, ale nemáte pocit, že když toto překročí nějakou hranici, tak budou nějaké příští volby, na které lidé zareagují? To je přece ten základní demokratický mechanismus, ne proto, že si ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Má rozpočet čas čekat do příštích voleb?

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Souhlasím s vámi, proto to fiskální pravidlo, ke kterému se stále nemůžeme dostat.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak teď fiskální pravidlo.

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Fiskální pravidlo by mohlo být zákonně zakotveno.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Musíme to říct česky našim posluchačům, co by to pravidlo znamenalo pro rozpočet?

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Byli, to je právě těžký vysvětlit detailně, byl první návrh, že by růst ekonomiky v určitém roce plus podíl deficitu na hrubém domácím produktu, oboje vyjádřeno v procentech, měl být menší nebo roven 4 %. Toto znamená, že v době, když se bude dařit, když cyklicky půjde ekonomika nahoru, tak takové pravidlo bude nutit k vytváření přebytků a když naopak ekonomika bude v cyklické recesi, tak takovéto pravidlo umožní deficit, ovšem ne příliš velký. V minulosti my jsme se takhle nechovali. My jsme vytvářeli i deficity v době, kdy ekonomika šla dobře, což byla chyba. Celkově ale naše finance na tom nejsou tak špatně ve srovnání s mnoha jinými zeměmi. A uvnitř NERVu, a to je těžké už, co se vysvětluje, jsme se potom přeli o nějakých technikáliích, jestli by to měly být přesně 4 %, jestli to pravidlo by se z roku na rok mělo měnit a tak dále, ale tady já souhlasím s tím, že by to mohlo být opřený o nějaký zákon a ministr financí nebo jaksi vládní orgány při vytváření státního rozpočtu by měly povinnost toto pravidlo nějakým způsobem respektovat. A jakým a jak by přesně mělo vypadat, nedá se vysvětlit takto na mikrofon.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Fiskální pravidlo do zákona, ovšem radu pouze jako poradní orgán. Přesto další z těch ...

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Ale já bych chtěl říct jednu věc, to je můj osobní názor Vladimíra Dlouhého. V NERVu je dneska snad už 15 členů a mohou mít různý na to názor, vy jste si pozvali mě.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Teď mi řekněte, jak bude vláda respektovat rozhodnutí NERVu, když vlastně nevystupuje jednotně? Váš kolega, kterého jste jmenoval, vystupoval s jedním názorem výrazně do médií, teď vy vystupujete s druhým názorem výrazně do médií, takže vlastně ani NERV nedává vládě jednotné doporučení?

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Já myslím si, že vystupuji s tím názorem, který jsme projednali. A kolega Sedláček, myslím, takhle, já si Tomáše docela vážím, to je mladý ekonom, který pro tuto, v této zemi udělal jednu strašně pozitivní věc, zpopularizoval ekonomii, dostal ji mnohem více pod kůži lidem, a to je dobře, ale myslím si, že v posledních dnech přehnal mediální vystupování. Nic jinýho to, co projednal NERV, bylo víceméně v logice toho, co tady vyprávím.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Ne, víte, proč se ptám, protože třeba ministr financí Kalousek Hospodářským novinám reagoval k nápadu NERVu, že o výši dluhů, daní či výdajů rozhoduje jediný orgán - to je Poslanecká sněmovna, vláda to navrhuje a představa, že jakákoliv instituce bude mít kompetence sněmovny, je naprosto absurdní, konec citátu.

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
S tím souhlasím.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy s tím souhlasíte, NERV s tím, pokud má tedy vystupovat za tu zprávu, nesouhlasí a teď jsme u toho ...

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
A počkejte, kde vy jste četla, že NERV říkal, že musí být zákonně zakotvena fiskální ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Říkám, že musí být že doporučuje ...

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
No, ani dokonce nedoporučuje zákonně ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Na stránkách vlády je zpráva NERVu například.

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Heleďte, já ji mám tady, aspoň to, co jsme sepsali a projednali a to ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Nehovoříme o zákonném, ale hovoříme o tom, že ...

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Heleďte, a to neznamená, že já bych s Tomášem Sedláčkem na nějaké hluboké ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Ne, mně jde o to, jestli vás budou politici respektovat, když se nedokážete dohodnout ani mezi sebou.

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Ale já myslím, že jsme se docela dohodli a že jsme navrhli fiskální pravidlo, fiskální radu, já si nepamatuji, že bychom říkali, že to má být ze zákona ta fiskální rada, už vůbec ne z ústavy, to, jestli se nemýlím, nikde není.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Ne, ne, ne, o zákoně a ústavě budeme mluvit za chviličku, a tam jde o finanční odpovědnost politiků, to pleteme dohromady ještě něco jiného.

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Dobře, ale uvědomte si, vy pořád ten NERV povyšujete na něco, co je skoro jako vláda. My jsme parta šikovnej lidí, kteří chtějí, kteří říkají svoje názory.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Ne, já ho srovnávám s tím, kam vy jste vlastně ..., já ho srovnávám s tím, kam /nesrozumitelné/ fiskální radu.

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
A všimněte si, že já jsem v posledních, v poslední době, v posledních měsících dokonce bych řekl, se skoro vůbec k věcem NERVu nevyjadřoval.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Každopádně jste tady řekl, že nejste proto, aby se zavedla finanční odpovědnost politiků, proč?

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Protože si myslím, že to je hloupost.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
No, počkejte, přece manažeři velkých firem se podílejí, spoluzodpovědní jsou za to, jestli se firmě daří nebo ne finančně, na tom závisejí jejich odměny, proč to tak nemá být u politiků?

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Protože přeci politický systém je snad ..., politický systém je založen na něčem úplně jiném, ten je založený na principu demokracie politických stran, voleb a tak dále. Přeci ten je založen na tom, jak lidé hodnotí pravidelně ve volbách ty vlády a nechytejte mě za to, že třeba u rozpočtu na to může být pozdě. Já také mám spousta pochybností, že demokratický svět se dostal momentálně napůl do slepé uličky celým svým systémem, ale to bysme se museli bavit o mnoha a mnoha dalších věcech a my máme zatím lepší systém.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Přesto se ptám, pokud má Poslanecká sněmovna zodpovědnost za rozpočet, proč nemají mít také poslanci a další politici, ministři spoluzodpovědnost, /nesrozumitelné/ dodržováním rozpočtu.

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
A chcete i poslance, toho poslance, který při takzvaném porcování medvěda, to je takové to, když při třetím čtení o rozpočtu si tam poslanec z nějaké oblasti honem prosadí taky svoji mateřskou školku, aby je příště zvolili, chcete, aby všech těchto 200 poslanců plus 81 senátorů, kteří se takto chovají a často dělají něco úplně proti záměru ministerstva financí i ministra financí i vlády, chcete, aby také bylo 200 poslanců za to finančně odpovědných, a to je kolikrát ve svém souhrnu důležitější položka, která otáčí deficit, který přijala vláda, třeba k daleko větší hodnotě, která deformuje už systém přípravy státního rozpočtu, protože každý chytrý ministr na to musí myslet předem.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Já se ptám hlavně proto, že takto funguje, když jde o demokracii a hovoříte o fungování, stát je přece jakoby taky firma a jestli se firmě daří nebo nedaří, záleží na jejich manažerech, tady jsou to politici.

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
No, to já si nemyslím. Já jsem člověk, heleďte, já jsem člověk, který vždycky spíš ho veřejnost viděla tohoto typu, jak vy popisujete, já jsem neměl nikdy moc rád parlament a politické strany, byl jsem vždycky špatný člen každé politické strany, ve které jsem se nacházel, nicméně já si nemyslím, že stát je firma a zase nemáme čas na to, abysme to rozpitvávali. Ale proč jste se, jestli dovolíte, proč jste se chytla takové zrovna té trochu populistické, populární myšlenky, že by politici měli platit za to, když je deficit?

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Víte, toho jsem se nechytla já, toho se chytl pan premiér a navrhuje to dokonce do zákona, který slíbil předložit do konce tohoto roku.

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Já mám tohoto premiéra docela rád, ale mám právo s ním přeci v něčem nesouhlasit.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Samozřejmě. Já jen pro vaše vysvětlení, vy jste se mě ptal, proč jsem se toho chytla.

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
A vy jste si pozvali mě, vy jste si nepozvala kolegu Sedláčka ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Já jsem si pozvala vás, abych slyšela váš názor a zaujalo mě, že nechcete finanční odpovědnost politiků.

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Musím říct posluchačům, že ještě za pět minut pět jsem si myslel, že celých dvacet minut strávíme o Řecku a nikdo mi neřekl, že se budeme bavit o tomto, ale já, jak vidíte, rád si s váma i o této věci povídám.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak vzhledem k tomu, že jako člen NERVu máte jistě zprávu NERVu v malíčku, tak nepochybuji, že jsem vás tím nezaskočila.

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Nemám, nemám, protože zpráva, správní /nesrozumitelné/ jsou široké a musím říct, že to je právě podstata toho, že ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
A pojďme tedy k Řecku.

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
... když jste soukromník, který má svoji práci, tak si schválně vyberete nějakou část té problematiky a tam se snažíte poctivě odvést svoji práci.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Přesto to, zda souhlasíte nebo nesouhlasíte s finanční odpovědností politiků, také souvisí hodně s vaším osobním názorem, nikoliv se zprávou NERVu, na to jste snad připraven vždy.

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Bezesporu, určitě, určitě.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
To jsem velmi ráda.

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
A rád jsem ten osobní názor řekl.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže pojďme k tomu, že řecký parlament schválil seškrtání platů, důchodů i dalších výdajů, aby země dosáhla na další mezinárodní půjčku, je ale ještě ekonomicky správné Řecko zachraňovat? Ptám se ekonoma Vladimíra Dlouhého, posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu. Takže teď během 5 let slibuje řecký vládní plán už přes 28 miliard eur, je to 683 miliardy korun. Za to mu Evropská unie a Mezinárodní měnový fond mají uvolnit další část peněz. Chovají se podle vás tyto instituce ještě realisticky, anebo už jen politicky, když se snaží držet Řecko nad vodou před bankrotem?

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Je to složité. Já jsem dneska napsal do Hospodářských novin článek, kde jsem popsal 4 možné scénáře a říkal jsem, že všechny jsou špatné. A tento scénář, ke kterému nyní dochází, když řecký parlament schválil ta opatření, tak ten vlastně, to je jeden z těch, kde říkám, že to je dnešní politika Evropské unie udržování eura, ať to stojí, co to stojí. Máme první balíček záchranný, v rámci toho EFSF, to je ta částka, kterou jste řekla. Z toho teďko na základě dnešního rozhodnutí řeckého parlamentu bude těch prvních 12 miliard euro uvolněno, fond uvolní něco, jestli se nemýlím, 9. července na svém, Mezinárodní měnový fond dále a Řecko bude pár měsíců nad vodou. Musí být druhý balíček na těch pověstných 440 miliard euro, které byly schváleny loni v květnu. Ten očekávám někdy v polovině příštího roku, k tomu se opět přidá Mezinárodní měnový fond. A potom toto EFSF bude změněno na takzvané European Stability Mechanism, ESM, který začne fungovat už jako de facto panevropský orgán pro řízení dluhů, který bude vydávat svoje samostatné obligace, zatím to nebude eurobond, ale bude mít asi pravomoci zachraňovat země nebo pomáhat zemím, které jsou v dluhových potížích a je představa, že za ty dva roky na základě těchto opatření, co dneska schválil řecký parlament, řecká ekonomika začne růst, začne být schopna splácet své dluhy a vpluje pod to, pod ten nový mechanismus, který bude platný od přelomu let ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Věříte tomu?

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
... 2013 až 2014. Málo tomu věřím a mám k tomu následující důvody - za prvé narazí to na politické problémy ne v Řecku, ale i v Německu, ve Finsku, v Holandsku, což jsou tři země, kde se nejvíc ozývají nyní protesty, ale myslím si i v řadě dalších zemí, protože bude jasné, že na to budou doplácet daňoví poplatníci těchto zemí a je velká otázka, jestli to bude politicky únosné. Za druhé, i když ta opatření, která schválil řecký parlament dnes, jsou krok správným směrem, bohužel se bojím, že to je boj proti času a že řada těch opatření jednou asi pozitivní efekt mít nebudou, ale že to bude trvat mnohem déle než dva roky. Příkladem je masivní privatizace, se kterou tento plán počítá. A my asi ve střední Evropě víme něco o tom, jak je to složité očekávat okamžité rychlé pozitivní přínosy z privatizace velkých podniků, obzvláště, když to bude určitě spojeno s různými politickými tlaky boje opozice s vládou, opozice budou poukazovat, jak se to špatně privatizovalo, že se na tom mohlo vydělat víc. Vláda bude říkat, že to musela zprivatizovat pod časovým tlakem a že nemohla vydělat víc a všichni, kteří se toho zúčastnili, myslím ti soukromníci, si budou mnout ruce, jak na tom vydělali. Ty efekty budou zpožděny. Čili já si myslím, že pokud vůbec politicky projde ta podpora Řecku, že bude všechny v evropské, v eurozóně stát hodně peněz.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Neboli ale Řecko pravděpodobně podle vás nezbankrotuje, bude ho Evropa držet za každou cenu?

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Já, ona je otázka, co je bankrot. Pod jaksi těmi vášněmi, které se dějou uvnitř i venku řeckého parlamentu trošku zanikla diskuse, kterou nastartovaly včera nebo předvčírem francouzské banky o, abych tak řekl, v uvozovkám soukromém nebo bankovním plánu, který tento plán je trošku podobný něčemu, co udělali Američané na konci osmdesátých let s latinskoamerickými zadluženými zeměmi takzvaný Bradyho plán a zase nemáme čas mluvit o detailu, ale ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Přesto, pardon, že vás přerušuji, ...

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
... to znamená do určité míry ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Pochybuje se o tom, že soukromníci budou mít chuť pomáhat Řecku.

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
No, tam jde o to, aby, oni budou muset nějakým způsobem restrukturalizovat ten dluh, třeba vyměnit současné cenné papíry, které mají nějakou splatnost, za cenné papíry, které budou mít splatnost mnohem delší a s jinou úrokovou mírou. Je otázka ale, jestli toto ratingové agentury už nebudou považovat za takzvaný /nesrozumitelné/, za událost, která odpovídá řeckému bankrotu, to znamená, ještě dále jim sníží rating, což ještě dále může zveličit problémy na trhu a najednou ty banky zjistí, že celá ta operace by mohla být dražší, než si dneska myslí a ustoupí od toho, nicméně takovou, takový vnitřní pocit je, že nějakým způsobem bude ta eurozóna procházet bahnem, pískem, po kolena prostě v tom bahně se bude ubírat dopředu a nějakým způsobem se z toho dostane někdy po roce 2015, ale my to při té diskusi o tom, jestli Řecko bankrotuje, nebo ne, zapomínáme přece na to hlavní, evropský integrační proces a zavedení eura měly posílit dlouhodobou konkurenceschopnost, efektivnost toho, jak v Evropě vyrábíme a v konečném důsledku blahobyt lidí žijících v Evropě a bohužel naopak jsme si, nebo oni si uvázali ale i nepřímo ale /nesrozumitelné/ přivázali jsme si kouli k noze, která nás na této cestě bude hodně brzdit a vlastně obávám se, že to povede v tomto desetiletí do roku 2020 k dalšímu rozevírání nůžek mezi konkurenceschopností evropskou a konkurenceschopností Spojených států, Číny, zemí jihovýchodní Asie, Latinské Ameriky, což neznamená, že nějakým způsobem se musí zhoršit životní úroveň. Naše generace, zdůrazňuji naše generaci si ještě v Evropě bude žít docela hezky.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená i Česká republika nějakým způsobem v těch následujících dejme tomu 5 letech výrazně doplatí na řecký dluh?

Vladimír DLOUHÝ, člen NERVu, ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs
--------------------
Naším zájmem je, těžko to můžeme ovlivňovat, naším zájmem je, aby ty země eurozóny, na které my jsme velmi navázáni z hlediska našeho hospodářského růstu, našeho vývozu, aby tímto utrpěly co nejméně. Naším zájmem je, řeknu to trochu ošklivě, nespravedlivě k těm Řekům, aby především byly sanovány německé, rakouské, francouzské banky, prostě aby německá ekonomika jela tak, jako jede v těchto měsících, protože to nám velmi pomáhá. Říct něco dále za ten rok 2015 je hrozně těžké.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka
--------------------
Řekl ve Dvaceti minutách Radiožurnálu člen Národní ekonomické rady vlády a ekonomický poradce společnosti Goldman Sachs Vladimír Dlouhý. Díky za váš čas, na slyšenou.

 

ČRo 1 - Radiožurnál, 29.6.2011