Rozhovor s Michalem Mejstříkem: Podnikatelské mise smysl mají
Pokud má podnikatelská mise splnit svůj účel, musí ji předcházet důkladná příprava a dobrý výběr účastníků. Po misi by pak mělo přijít její zhodnocení, říká Michal Mejstřík, ekonom, člen NERV a předseda Mezinárodní obchodní komory ČR.
* Dá se vůbec měřit efektivita podnikatelských misí a jejich a dopad na český export?
Vyseparovat v řadě proexportních aktivit vliv samotných podnikatelských misí je obtížné. Nicméně existují odborné studie ze zahraničí, které pozitivní vazbu návštěv představitelů státu na export prokázaly. V podmínkách České republiky však doposud takovou studii nikdo nezpracoval...
* Nakolik věříte tomu, že byznysu mohou v zahraničí otevírat dveře právě politici?
Ve světě je mnoho zemí, v nichž role státu převládá nad rolí trhu. Například většina infrastrukturních zakázek je zadávána státem. Mnohdy jsou potenciální obchodní partneři – velké podniky – přímo kontrolovány či regulovány politiky a český podnikatel se bez podnikatelské mise obtížně představí relevantním decision-makerům. Detailně jsem tuto věc diskutoval s německými podnikateli, kteří vysoce oceňují aktivitu premiérky Angely Merkelové, která jen v posledních pěti letech vedla šest podnikatelských misí do Číny. Každá z těchto misí byla pečlivě doma i v zahraničí připravena, kombinována s akademickými a kulturními aktivitami. Samotné německé zázemí v Číně představuje komunita snad 10 tisíc registrovaných obchodních a výrobních firem. Ostatně jen díky německým obchodníkům se do Číny reexportuje část našich vývozů.
* Co považujete za nejlepší způsob podpory českého exportu?
Za prvé podporovat vzdělání v odborném cizím jazyce nejen na vysokých školách, ale i na středních odborných technických školách. Za druhé, efektivní je pravidelný formální i neformální networking mezi exportéry a exportéry a institucemi. Ze zkušeností v Mezinárodní obchodní komoře vím, jak exportérům, ale i velvyslancům či zástupcům ministerstva průmyslu v zahraničí nesmírně usnadní vzájemnou komunikaci a spolupráci to, že měli příležitost setkat se osobně. Za třetí, využít faktu, že jsme malou otevřenou zemí, která může využívat strategie nik či výstupků, a dostat se na trhy, kde už nechtějí jen velké země. A dotáhnout implementaci 12 projektů vlastní exportní strategie.
Publikováno v týdeníku Ekonom, 9.5.2013