EN

Vláda České republiky

Rozhovor s Janem Procházkou: Protest pilotů ČSA

Jan Procházka

Komentář člena NERV Jana Procházky ke stávce pilotů, která ochromila provoz na největším českém letišti v Ruzyni.

Jan ProcházkaJakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Piloti Českých aerolinií dnes zahájili svůj protest proti vedení firmy. Nelíbí se jim přesun 11 letounů z ČSA do dceřiné společnosti HOLIDAYS Czech Airlines. Jejich dnešní akce ochromila provoz na největším českém letišti v Ruzyni. Ráno nepřišli do práce a stroje kvůli nim zůstaly na zemi. Zrušených bylo přes 20 letů.

osoba
--------------------
ČSA s omluvou oznamuje, že odlet linky OK872 do Vilniusu byl z operačních důvodů zrušen.

Martina TLACHOVÁ, redaktorka
Hana VORLÍČKOVÁ, redaktorka
redaktorka
--------------------
7 hodin ráno. Letiště Praha Ruzyně. Dlouhé fronty, nejistota a zmatek. Piloti ČSA nepřišli do práce na protest proti krokům, které podle nich vedou k likvidaci společnosti. A aerolinky ruší první let, do Milána. Za několik minut se na tabuli objevují další města, Düsseldorf, Hamburk, Varšava a Budapešť, všechny zrušeny.

cestující
--------------------
Chtěli jsme letět do Amsterdamu, ale teď jsme zjistili, že náš let je zrušen, a čekáme na další informace.

cestující k Kanady
--------------------
Je to pro mě velké překvapení, nic o tom nevím. Koukala jsem na zprávy, viděla jsem, že problémy jsou v Londýně, a říkali jsme si, jak jsme rádi, že neletíme přes Londýn.

Martina TLACHOVÁ, redaktorka
Hana VORLÍČKOVÁ, redaktorka
redaktorka
--------------------
Na letišti už jsou stovky lidí a snaží se zajistit náhradní let. Vedení ČSA se narychlo domlouvá se zahraničními aerolinkami, které jsou stejně jako ČSA, sdruženy v Alianci SkyTeam, například Air France nebo KLM. Žádají je o pomoc, potřebují, aby jejich letadla, která vyšlou do Prahy, měla víc sedaček. Lidem vyšli vstříc i zaměstnanci letiště.

Eva KREJČÍ, tisková mluvčí, Letiště Praha
--------------------
Naši pracovníci odesílali cestující ČSA k jejich přepážkám tak, aby si vyřídili následný let.

Martina TLACHOVÁ, redaktorka
Hana VORLÍČKOVÁ, redaktorka
redaktorka
--------------------
České aerolinie do 12. hodiny zrušily už 18 letů a situace se přiostřuje. Piloti, kteří za protesty stojí, dostali od vedení aerolinek písemný zákaz vstupu do budovy. Pokud by je chtěli porušit, mohli by být vyvedeni bezpečnostní službou.

Philippe MOREELS, prezident, ČSA
--------------------
Já vás můžu ubezpečit, že naši právníci jsou si absolutně jisti, že tato akce není legální a může a bude nést následky.

Filip GASPAR, mluvčí, České sdružení dopravních pilotů
--------------------
V tuto chvíli se ČSA snaží přetočit otázku na legálnost, nelegálnost našich protestů. My poukazujeme na problém dlouhodobý, který tady je, který se týká budoucnosti ČSA.

Martina TLACHOVÁ, redaktorka
Hana VORLÍČKOVÁ, redaktorka
redaktorka
--------------------
Management aerolinek tvrdí, že obnoví létání pomocí posádek z jiných společností. V první řadě ze sesterské HOLIDAYS Czech Airlines. Protesty pilotů se dnes dotkly asi 750 cestujících. Vedení Českých aerolinií ale ještě neví, kolik výpadek linek bude stát. A na večer se ruší další lety. Už jich je víc jak dvacítka. Ve stejnou chvíli se piloti s vedením firmy stále dohadují. Mimo jiné i o tom, zda přijdou zítra do práce. Martina Tlachová a Hana Vorlíčková, Česká televize.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Dalším hostem je ekonom Jan Procházka, který situaci letecké dopravy dlouhodobě sleduje. Přeji dobrý večer.

Jan PROCHÁZKA, ekonom, NERV, Cyrrus
--------------------
Dobrý večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Nejprve, prosím, obecně. Ti piloti protestují proti restrukturalizaci společnosti. Je to obvyklé? Ptám se proto, že většinou máme ve zvyku spojovat protesty pilotů spíše s jejich odměňováním.

Jan PROCHÁZKA, ekonom, NERV, Cyrrus
--------------------
Tak obvyklé to určitě je svým způsobem. Ono přece jenom tady v těchto organizacích jako jsou letecké společnosti nebo i dopravní, měli jste tady pana Dvořáka, tak přece jenom ta síla těch odborů je relativně velká. Všude ve světě, nejenom v České republice a prostě tam ty protesty, kde je hodně zaměstnanců, kde jsou silné odbory, tak jsou velice časté. Ale ta otázka je v podstatě spojitá. To, to co říkáte, to, ta restrukturalizace a platy zrovna v tomto konkrétním případě jsou prostě spojité nádoby.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Ti piloti protestují tedy proti převedení celkem 11 letounů z ČSA do dceřiné společnosti HOLIDAYS Czech Airlines, která se zabývá charterovou dopravou. Proč vlastně vedení firmy k tomuto kroku sahá, co chce tímto krokem v rámci restrukturalizace dosáhnout?

Jan PROCHÁZKA, ekonom, NERV, Cyrrus
--------------------
Tak vedení si od toho slibuje takové ekonomické, ekonomickou pomoc, protože piloti v té charterové skupině, v té HOLILDAYS jsou oceňováni podle toho, kolik toho nalétají. Mají výrazně nižší fixní platy a mají všechny ty odměny navázáno na to, kolik toho odlétají. Oni si mohou odlétat úplně stejnou odměnu, takovou jakou mají v ČSA, ale prostě musí zůstat ta letadla ve vzduchu. To znamená, že ta společnost je potom taková flexibilnější, když klesne počet letů, počet letadel, které jsou ve vzduchu, tak klesnou i náklady, protože automaticky klesnou i náklady na ty piloty. Zatímco pokud to máte u té ČSA, klesne vám počet letadel ve vzduchu, máte pořád stejné fixní náklady na zaměstnance.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Piloti tvrdí, že tak dochází k vyvádění majetku ČSA a k ohrožování jejich působení jakožto síťového dopravce. Vedení společnosti naopak tvrdí, že ten přesun je zcela nulitní, protože je v rámci jedné stejné skupiny. Dá se říct, kdo má pravdu?

Jan PROCHÁZKA, ekonom, NERV, Cyrrus
--------------------
Tak na tom je nejkrásnější, že nikdo z nás nezná ty smlouvy, takže s největší pravděpodobností ti, kteří je znají a to je to vedení, tak asi když už o tom mluví i ministr Kalousek, tak s největší pravděpodobností má asi pravdu to vedení, ale předpokládám, že tak jako já, ani vy jsme ty smlouvy neviděli, tak je stejně tak neviděli ani ti piloti, takže co se týká českého aerolingu a aeroholdingu a vkládání těch jednotlivých dcer do toho aeroholdingu, tak já si myslím, že to probíhá standardně a je to opravdu přendávání. Ale ta úspora tam bude opravdu významná a bohužel v této době, kdy se blíží možná další krize a kdy ta letecká přeprava dostane další zásah, tak je to stěžejní.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Sice neznáme ty smlouvy, ale ty argumenty jsou samozřejmě silné z obou stran. Nabídnu ještě jeden. Sdružení pilotů CZ Alpa tvrdí, že dopravce přistupuje k té restrukturalizaci a teď budu citovat: "S vidinou krátkodobého výnosu sloužícího k zalepení děr v hospodaření podniku a zcela pomíjí dlouhodobou výhodnost jednotlivých kroků pro budoucnost firmy." Konec citátu. Teď bych rád váš komentář.

Jan PROCHÁZKA, ekonom, NERV, Cyrrus
--------------------
Tak tam je určitě největší problém v tom vlastně, kam se ty ČSA chtějí posunut. Tam nejde o to, jestli se nějaká letadla přesunou někam jinak, jestli prostě se sníží nákladovost zejména v té oblasti zaměstnanecké, ale jde o to, jako co oni chcou od té společnosti. Moderní efektivní společnosti přepraví 60, 70 milionů pasažérů, dosahují nějaké ziskovosti, Rayner a tak dále, zatímco ČSA jsou někde mezi 4 až 5 a počet letadel klesá od 52 až nyní výrazně pod 30, takže existujou ekonomické poučky, že určité velikosti prostě už překročíte práh a ta velikost už je tak malá, že prostě ta ziskovost ani není možná. Takže to je ta otázka a taky ten záměr, jako proč prostě nelétat po Evropě, létat jenom prostě jenom ty východní trhy, léta sovětskou republiku, ano, je to výnosné, ale my všichni si myslíme, že ČSA by měl být síťový přepravce, měl by nás přepravovat i po západní Evropě.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Ministr financí pan Kalousek, kterého jste zmínil, se nechal slyšet, že coby akcionář chce, aby management vůči absentujícím vyvodil příslušné pracovně právní i hmotně právní důsledky. Je to na místě, co vlastně ten dnešní protest ČSA způsobil?

Jan PROCHÁZKA, ekonom, NERV, Cyrrus
--------------------
Víte co, tam, tam je, jako za mě je tam obrovský problém v tom, že ČSA vždycky byly brány jako standardní aerolinka a vždycky získávaly ceny za dochvilnost, za to, že prostě nabízí tu službu a téměř nikdy se takový stav nestal. Nemůžeme to nazývat stávkou, je to prostě velice netradiční, ale prostě všichni ti pasažéři všude v Evropě považují ČSA za opravdu stabilního partnera, který vždycky je doveze na čas nebo prostě nedělá věci, jako dělají Alitalia, jako dělali British Airways a to se bohužel dneska porušilo. Takže naprosto chápu, že pan Kalousek je velice rozladěn.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
A skutečně došlo k nějaké zásadní ztrátě, něco co zase naopak paradoxně může té firmě, pro kterou oni pracují a pro kterou oni chtějí jistě to dobré, naopak uškodit?

Jan PROCHÁZKA, ekonom, NERV, Cyrrus
--------------------
Tak já si myslím, že to skončí dohodou, to asi cítíme všichni, že prostě piloti musí létat, aby ta společnost.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Ona už ta dohoda byla v podvečer oznámena, i když ne s detaily ještě.

Jan PROCHÁZKA, ekonom, NERV, Cyrrus
--------------------
Asi bude oznámena až zítra, ale ten největší problém je opravdu, kdybyste tu společnost prodávali, tak právě, když dostane ten punc zlobivých pilotů, tak tam je okamžitě nějaký disko, nějaká prostě sleva z té cílové ceny, takže určitě tu společnost poškodili.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Pane Procházko, děkuji i vám, že jste přišel.

Jan PROCHÁZKA, ekonom, NERV, Cyrrus
--------------------
Děkuji za pozvání.

 

ČT24, Události, komentáře, 1.12.2011