EN

Vláda České republiky

Petr Zahradník: Sektorová daň je riskantní hračka

Petr Zahradník

Je celá řada kroků, které by případnému zavedení sektorové daně měly předcházet, přičemž jsme prozatím neudělali ani jeden.

Petr ZahradníkJe korektní připustit, že již v předvolebním programu jedné významné politické strany, jež se stala těsným vítězem voleb, téma sektorové daně silně rezonovalo. Současně je korektní připustit, že politický subjekt v těsném závěsu za vítězem jakékoliv zvyšování daní poměrně rezolutně odmítá a jejich pravděpodobný koaliční parter se k sektorové dani taktéž netváří příliš vstřícně. Co z toho vyplývá: jako vždy v politice a poměrném zastoupení - potřeba nalezení kompromisu.

Kompromis by měl vycházet především z kompetentní analýzy jak momentálního stavu, tak dlouhodobějšího výhledu české ekonomiky, identifikace motivů a pohnůtek k případnému (ne)zavedení této daně stejně jako z identifikace její potřebnosti.

Existuje-li v jiných programových bodech poměrně vysoká míra shody v tom, že je nutné oživení české ekonomiky poměrně razantně pomoci, právě sektorová daň je nástrojem jdoucím poměrně silně proti potřebě oživení ekonomiky. Je současně korektní přiznat, že i motivy jejího zavedení v různých státech byly různé (třeba snaha prosadit jakousi národoveckou, k zahraničnímu kapitálu nevstřícnou hospodářskou politiku; důvod potrestání údajných „viníků krize“, odvádění „desátku“ firmami, jež mají v odvětví či celé ekonomice dominantní/monopolní postavení a z tohoto postavení těží; jiný regulatorní úmysl či snaha o cílený útlum či zpomalení expanze). Ve většině však vzbudily minimálně obavu, nebo dokonce vedly k odrazení investičních záměrů v příslušné zemi. V čase, kdy naše ekonomika potřebuje rozvojový impuls jako sůl, není vskutku vhodné klást překážky těm, kteří tomu rozvoji mohou přispět. A to jak reálně, tak reputačně: zvláště pak v situaci, kdy investor nemá jasnou představu o tom, jakou že veřejnou službu si za vyšší zdanění předplácí.

Některý z méně radikálních zastánců tohoto nástroje může dodat: záleží na sazbě a dalších parametrech. A má zajisté pravdu.

Před zaváděním jakékoliv nové daně je dříve žádoucí učinit: věrohodnou identifikaci toho, kolik peněz bude stát k výkonu své opodstatněné veřejné služby potřebovat; tomu poté přizpůsobit strukturu stávajícího zdanění a zlepšit daňový výběr, a teprve následně se zamýšlet nad vytvářením daní nových. A i mezi nimi by ona sektorová neměla mít čelní místo; anebo si snad někdo myslí, že zdanění bank a finančních institucí (a proč právě pouze jich?) je národohospodářsky prospěšnější oproti prohibitivním daním z hazardu, spotřeby cigaret, alkoholu, nezdravých potravin?

Je celá řada kroků, které by případnému zavedení sektorové daně měly předcházet, přičemž jsme prozatím neudělali, natož nenaplnili, ani jeden. Víme vůbec, jaké je reálná a autentická potřeba veřejné služby a jejího finančního rozsahu před tím, než budeme dělat cokoliv s její cenou (tedy výší a strukturou zdanění)? Až si na tuto otázku korektně zodpovíme, bavme se o možnosti zavedení sektorové daně.

 

Publikováno na iHNed.cz, 12.12.2013