EN

Vláda České republiky

Tisková konference po zasedání vlády, 18. ledna 2010

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Dobrý podvečer, dámy a pánové, se zpožděním, ale přece, vítám vás na tiskové konferenci po dnešním zasedání vlády. A bez zbytečných dlouhých úvodů a představování ústavních činitelů, kteří přišli mezi nás, předávám slovo ministerskému předsedovi Janu Fischerovi.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Dámy a pánové, dobrý den. Nejprve informace, kterou jsem vám slíbil v pátek po svém posledním závěrečném setkání s leadery politických stran, že trošku shrnu ty výsledky na dnešní tiskovce. Bude to opravdu velice stručné. Připomínám, že se všem,i jsme hovořil na téma návrhů, které směřují k navýšení schodku státního rozpočtu na tok 2010, který přijala tato sněmovna. Znovu opakuji, toto není boj za vládní návrh, toto je vážné upozornění šéfům stan, které disponují hlasy, na rozdíl od této vlády, která jimi nedisponuje. To je upozornění, které směřuje k veřejnosti, že to bylo varování před dalším rizikem poškozování zdraví již tak dost nemocných českých veřejných financí. Stanoviska nebudu opakovat, ta znáte z těch tiskovek, zdá se, že velkou naději na průchodnost má návrh na návrat mateřské dovolené na úroveň roku 2009, byť ta předloha předpokládá začátek účinnosti té novely od druhého pololetí letošního roku. Upozorňuji na to, že tentokrát to není o zákonu o státním rozpočtu, čili legislativní procedura nekončí ve sněmovně, pokračuje do Senátu s možností veta ze strany prezidenta, který svůj názor na to silně artikuloval. Možná, že budeme svědky poněkud delšího průběhu a v té aritmetice hlasů bude záležet na hlasech nezařazených poslanců, jak tomu v české sněmovně bývá zvykem. Takže, když to shrnu, ODS a TOP 09 nepodpoří žádný, bude proti všem návrhům, které vedou ke změnám v rozpočtu, naopak ČSSD a KSČM stojí na druhém pólu, takl jak jsou připraveny. KDU se staví k podpoření zvýšení mateřské za všech okolností, Strana zelených podpoří mateřskou, ale pokud se nenajdou peníze na kompenzaci, tak se přikloní k variantě stanoviska vlády. Takže to je toto. Propočtu-li si to nějak nanečisto, velkou šanci má mateřská, ale vládu zajímá celý výsledek procesu, nejen dolní komora. Nebudu dlouze komentovat to, že jsme se dotkli témat jako antikorupční balíček, který projde důkladnou politicko debatou, a podpora je také variabilní, ale věřím, že alespoň na některých institutech najde sněmovna shodu. Když už jsem u toho balíčku, dnes po jednání s ministrem Pecinou to je tak, že je připraven předložit tu exekutivní část vládě do 14 dnů. To je jen shrnutí či rekapitulace schůzek s leadery stran. Poj´dme k dnešní vládě. První téma, Haity. Už jsme tu zprávu uvolnili, vláda postupovala tak, že vzala na vědomí těch 5 milionů z kompetenci pana vicepremiéra a přidala k tomu ještě dalších 15 milionů korun. Deset z vládní rozpočtové rezervy a 5 z resortu obrany. Mluvili jsme o finanční pomoci a pan ministr rekapituloval i jak vypadá ta mezinárodní koordinace, o tom vám něco sdělí. Dostali jsme na projednání evropského výboru i aktuální informace od paní velvyslankyně Vicenové, která se zúčastnila, probíhá tam silná koordinace i na úrovni EU a vláda má za to, že podpora formou finančních prostředků je teď žádána, vychází i z mezinárodního prostředí a přináší nejvyšší efekt. K tomu vám také něco řekne pan ministr zahraničí. Ministerstvo se ujalo role koordinátora aktivit, které budou směrem k Haity vyvíjet orgány samospráv, regiony či města, aby to mělo jednotný rámec. Tolik k Haity. Asi nejsložitějším materiálem byla debata o tom, jak vázat prostředky státního rozpočtu v roce 2010, byl to přerušený materiál z minulé schůze, já nezastírám, že ta debata byla velmi náročná, obtížná, ale nakonec vláda přijala usnesení, ve kterém zavazuje všechny kapitoly vázat prostředky ve výši 5 % výdajů s výjimkou kapitol obrany a zemědělství, důvod je prostý, protože pokrácení těchto kapitol zařídili poslanci při jednání o rozpočtu na tok 2010. V závěrech sněmovny, kdy odtransferovaly reálně prostředky z obou resortů ve prospěch jiných výdajů. Tyto kapitoly jsme ušetřili, naopak nikoho jsme neušetřili v tom, že jsme přijali usnesení, že budeme vázat 1 % objemu platů na rok 2010 a to máme jako realistickou možnost k takovému vázání, koneckonců to navrhujeme i v exit strategii, nakonec shoda na 1 %. Nejde o blokaci, jde o vázání prostředků a do 20. května má pan ministr financí uloženo, aby nás informoval, jak se to vyvíjí s ohledem na vývoj ekonomiky a veřejných rozpočtů, zda-li budeme v tom vázání pokračovat. 20. května proto, že v polovině května budeme mít odhad HDP za první kvartál a už relevantní údaje o stavu veřejných rozpočtů v prvním kvartálu. To je k opatření vlády. V úhrnu asi čekáte tu cifru, co tím sanujeme, pekel propočtů je to asi 5,8 miliard korun. My jsme se zavázali, že sanovat těmi opatřeními budeme 4 miliardy rozpočtu, které hrozí po té, co sněmovna přijala takové závěry k rozpočtu na rok 2010, které přijala na své poslední schůzi. Materiál, která zaujme a jeho výstup je mýtné. Bude hovořit pan ministr dopravy. Shoda ve vládě byla na tom, že je třeba postupovat ekonomickou cestou, nikoliv administrativními zákazy, je to i s ohledem kompatibility našich opatření vzhledem k praxi sousedních zemí. Je to vyšší zpoplatnění jízd v inkriminovaných pátečních hodinách a naopak nějaké úlevy v tom zbytku. Neměl s tím problémy ani pan ministr životního prostředí, konstatoval neutrální vliv na prostředí a je to materiál, který měl velkou expozici, než se dostal do vlády, byl projednán na poradě ekonomických ministrů a na dalších fórech. Pan ministr Slámečka potom pár vět ještě navíc. Vláda schválila nařízení vlády, kterým se stanoví výše úroků z prodlení a poplatků z prodlení občanského zákoníku. Je to zjednodušení současné praxe. 4tyři kontrolní závěry posoudila vláda, i reakci jednotlivých resortních šéfů, případně odpoví v dotazech, žádný fatální nález tam nebyl. Zajímavé bylo a v tom je shoda vlády a NKÚ, který se týkal dotací z rozpočtu poskytované prostřednictvím rozpočtů krajů poskytovatelům regionálních služeb. Shoda je na tom, že sociální služby vyžadují hluboké systémové řešení, tak aby tento segment byl dobře ufinancovatelný. To jenom malá odbočka. Jinak si myslím, že tam byl program péče o národní kulturní poklad, co v sobě skrývá vám přiblíží pan ministr kultury, případně k dalším materiálům jsme připraven odpovědět na vaše dotazy. Na stole byly dva poslanecké návrhy, týkaly se téhož a byly ze stejné huti, roční prodloužení na aplikaci zákona o základních registrech a s tím vláda nemá problém, z důvodů věcných ale aby i věci, do kterých putují vysoké rozpočtové prostředky a i evropské peníze, aby byl řádně odsoutěženy a aby byl dostatek času. To je z mé strany vše a já myslím, že teď bychom to vzali v pořadí Haity, mýto, poklad. Výborně.

Jan Kohout, místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí: Velice krátce, dámy a pánové. Základní informace jste už dostali od pana premiéra a v tiskovém prohlášení. Celková suma, kterou ČR poskytne na rekonstrukci a stabilizaci Haity je 20 milionů korun. Je třeba si uvědomit k čemu došlo, to není standardní přírodní katastrofa, země byla téměř totálně zničena materiální infrastruktura ale i kolaps státní struktury. Je to země, která není schopna se bez mezinárodní solidarity o sebe se postarat. Také zasedá Rada bezpečnosti, která má dát řádný mandát tomu úsilí, kterému tam OSN, USA a Francie a další v podobě bezpečnostních složek, záchranářů a rekonstrukčních týmů tam dává. To je rámec, který bude mít mezinárodní společenství pro své fungování. ČR uvolnila minulý čtvrtek 5 milionů, které šly prostřednictvím OSN UNICEF na pitnou vodu a sanitaci, kanalizaci. Je to jeden ze základních sektorů, do kterých OSN vyzývá, abychom investovali peníze, potraviny, lékařská péče a voda. V rámci EU víte, že EU jako celek dá na rekonstrukci Haity přibližně 200 milionů EURO. Peníze, které byly uvolněny vládou dnes a já děkuji přítomnému vicepremiérovi za velmi pozitivní přístup a celé vládě za navýšení toho navýšení. Víte, že jsme doufal v 10, získali jsme 15. Jsou jakýmsi úvěrem, kterým budeme financovat některé z agencí OSN. Dá se předpokládat, že se zaměříme na potravinovou pomoc. Zároveň předpokládáme, že část peněz bude konzumována i prostřednictvím našich nevládních organizací, které mají své partnery a jsou tudíž aktivní na místě. Z tohoto místa bych rád poděkoval paní honorární konzulce v Dominikánské republice, která zajistila výrazným způsobem možnost být informováni, víte, že vaši kolegové se tam dostali právě jejím prostřednictvím. My se koncentrujeme na to, co je popsáno jako nejúčinnější pomoc, tedy finanční, nikoliv materiální. V dalších fázích to bude stabilizace, předpokládáme účast týmu lékařů a v tom následujících rekonstrukčním období, které bude trvat několik let chceme, aby z české rozvojové pomoci, kterou budeme připravovat na příští roky, aby část byla alokována také pro rekonstrukci a obnov Haity. Jak už řekl pan premiér, ministerstvo zahraničních věcí a odbor rozvojové spolupráce bude tím koordinačním místem na které se mohou obracet všechny, ať velká města, samosprávy i další zájemci o informaci, jakým způsobem poskytovat peníze na pomoc Haity. Děkuji.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Takže po vicepremiérovi Janu Kohoutovi tu informaci ještě doplní vicepremiér Martin Barták.

Martin Barták, místopředseda vlády a ministr obrany: Děkuji, dobrý večer, já bych stručně doplnil, že my spolupracujeme jako ministerstvo obrany velmi úzce s ministerstvem zahraničních věcí a Generálním ředitelstvím HZS, já bych chtěl oběma poděkovat, ta koordinační role funguje velmi dobře. V závislosti na těch požadavcích my jsme připraili armádní letouny pro přepravu materiálu i osob. Zatím jsme byli požádání abychom nevysílali žádné transportní prostředky do oblasti a ministerstvo obrany připravilo mobilní týmy zdravotníků a chemiků, tým který by se zaměřil na kontaminované zdroje pitné vody a též jsme do počtu 30 nabídli vojenské policisty, kteří by mohli pomáhat při udržování pořádku. Veškeré náklady by byly hrazeny v případě nasazení těchto osob z naší kapitoly obrany a po dohodě jsme přispěli těmi 5 miliony, protože to by byla adekvátní částka, i kdybychom v rpvé fázi tam posílali nějakou přepravu, snažíme se respektovat požadavky mezinárodního společenství, nedělat nic bez koordinace, znovu bych to zdůraznil, protože to letiště je přeplněné a kdo nemá plnou kapacitu si zajistit si dopravu a přebývání tam, mohl by působit proti úsilí, které je. Jsme připraveni respektovat ty požadavky a v případě, že k tomu dojde i v rekonstrukční fázi, tak se tomu nebráníme a tato otázka nám nebude ani do budoucna lhostejná. Děkuji.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji a s nařízením vlády týkajícího se mýtného poprosím pana ministra.

Gustav Slámečka, ministr dopravy: Dobré odpoledne, já jsme dnes měl materiál, který se týkal změny nařízení vlády o sazbách mýtného. Třeba říci, že to je řešení procesu s kterým jsme nastartoval svoji funkci jako ministr dopravy. V průběhu tohoto období jsme jak víte stáhli vládní návrh bývalé vlády, který chtěl tu problematiku řešit celoročními pátečními zákazy. My jsme vyhodnotili přiklonili jsme se k ekonomické regulaci, takže dnes byly schváleny nové sazby. V pátek celoročně od 15:00 do 21:00 by měla být sazba zvýšená u vozidel s dvěma nápravami od 25 % u vozidel se třemi a více o 50 %. Aby byl pochopeno správně, zůstanou v platnosti prázdninové zákazy jízdy kamionů, jak je teď. Určitě ze otážete, předejdu to, co to bude znamenat finančně a o kolik kamionů v té době budeme mít na cestách méně. Finančně, vycházeli jsme z předpokladu, že bychom měli vybrat o 80 milionů více, ale v debatách s dopravci jsme se dohodli, že jim toto budeme kompenzovat, v jiných časech bude mýtné sníženo asi o 1,8 %, takže ekonomický dopad bude neutrální. Našim cílem nebyl zvýšit výběr z mýtného systému, ale má o působit regulačně. Je třeba říci, že intenzita jízdy v pátek není nejvyšší, v porovnání s ostatními dny jsou nižší, ale tam hraje úlohu kombinace se zvýšenou frekvencí osobních vozidel, takže my jsme tyto frekvence dali dohromady a kdy se to kumuluje a prázdninový zákaz je od 17:00, ale mýtné sazby jsme zvýšili od 15:00. předpokládáme, že se v tom úseku ta intenzita sníží o 30 %. Vyplývá to z předpokladů, za půl roku to vyhodnotíme, a pokud se ukáže jako málo účinné, máme nástroj, abychom působili dále. S dopravci toto bylo předjednané. Měli jsme jednání několik kol, naposled u pana premiéra, nečekám,l že by měli být nějaké protesty. Takže to by bylo vše.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji Gustávu Slamečkovi a na závěr zprávy z kultury, pane ministře je to vaše teď.

Václav Riedlbauch, ministr kultury: Hezký podvečer. Národní kulturní poklad, to je program z doby Topolánkovi vlády a je to taková přednostní záležitost našeho resortu. Já jsme to uvítal, protože to je koncentrace finančních i kapacitních možností na několik staveb v resortu a koncentrace i časová, aby se s věcmi radikálně pohnulo. Týká se to Národního muzea, Národní knihovny, N8rodního filmového archivu, Umělecko-průmyslového muzea v praze a Národního technického muzea. Jsou to vybrané špičkové instituce našeho resortu. Poněvadž ta příprava se ukázala složitější od výkupu pozemků, to je vždy peripetie nepředvídatelná a některé další záležitosti jako změny projektům změny výběrových řízení a tak dále. Vláda musí být informovaná v časových skluzech a v chtěl bych říci že v tom všem držíme financování. Finanční objem je stejný, něco přes 10 miliard korun, 8,3 ze státního rozpočtu a 2 z Fondu národního majetku s tím, že my jsme požádali o posun až do roku 2017, jde o dvouletý posun a tím se mění i financování v jednotlivých letech. Na dotaz kolegů z vlády jak to zvládneme, jsem měl jednání s kolegou Janotou minulý týden, prostředky z FNM jsou neustále rezervovány, počítáme, že do tří let budou vyčerpány, zbytek je na státním rozpočtu a resort s tím musí zacházet jako s prioritou. Pokud by se stala nějaká hubená léta, musí se můj nástupce poprat s tím, aby dofinancoval. Cifry jsou reálné a zhruba se odvíjí v režimu 1 miliardy ročně, to je ufinancovatelné.Proč tu ještě dnes stojím, došlo i v tomto programu ke dvěma změnám. Plánovaná dostavba Národního technického muzea na Letné byla zrušena a zastavena, Národní technické muzeum se koncentruje na jiný princip, pokud tam chodíte, víte, že se tam intenzivně pracuje. Letos by měly otevírat budovu v novém lesku. To podstatné, co běhá mezi veřejností, jak to je s Národní knihovnou. Onen projekt novodobé fondy a služby, Kaplického knihovna na Letné, byl zastaven z několika důvodů, pomíjím estetiku, nechci mluvit o tom, jestli se někomu líbil méně či více, či zda s tím měl osobní problém. Je tam několik aspektů. První je ten, že celá ta záležitost skončila v podobě studie, finanční projekty nebyly dokončeny. Předběžné odhady jsou 2-2,5násobek toho původně plánovaného objemu peněz, na to by nebylo. Druhý problém je pozemek na Letné. Je to nevratné, ten pozemek je beznadějně mimo hru. Třetí věc, Národní knihovna přehodnotila svoje potřeby a rozhodla se jí cestou revitalizace Klementina jako historického objektu, který skýtá i do budoucna na 20 let prostory pro činnost NK v rozsahu, který oni předpokládají s tím, že bude vybudován moderní depozitář a že se dodělává logistika pohybu knih, aby to co je třeba, aby byla dostupná just in time, bez prodlev. To je věci logistiky knihovny. Pokud máte dotazy, jsem připraven.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji, dotazy. První byla dáma.

Hospodářské noviny: Dotaz na pana premiéra, týká se to kauzy ČSÚ a zakázek na sčítání lidu. Zajímá mne, pozorujete vývoj kolem ČSÚ? Co tomu říkáte a jestli ten tendr zastavíte či jak to bude dál?

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Ten vývoj pozoruji, se ode mne čeká, že otáčím zrak, jak si vede ČSÚ a podotýkám nejen v tendrech a soutěžení. K tomu tendru, nezbývá nic jiného než zopakovat moje stanovisko, které jsme vydal tehdy, když noviny zveřejnily pochybnosti na základě některých sdělení pana Kováře z firmy Unicorn a to trvá. Já požádal vedení, své kolegy, pan prvního místopředsedu Křováka, který mne zastupuje, o to, aby ČSÚ se postaral o tom, aby ta věc byla náležitě prošetřena, případně, že nastanou okolnosti z toho výstupu, že by to bylo nepříznivé či vyvolaly pochybnosti, aby toto výběrové řízení zrušili. Oni se obrátili na interní audit, ale to je vnitřní věc. Je to v šetření ÚOHS, který vydal i předběžné opatření, zatím není umožněno ČSÚ uzavřít smlouvu s dodavatelem, to je v pořádku. Svoje úkony zahájila Police, to nekomentuji, ani mi to nepřísluší a i já budu čekat na výsledky toho šetření orgánů. Nebudu to předjímat, ale trvá moje pozice, že nastanou-li některé pochybnosti, raději prostě v souladu se zákonem to soutěžení zrušit, jakkoliv to má problémy s harmonogramem přípravy sčítání lidu, domů a bytů, které je naplánováno na jaře roku 2011. pro mne je podstatné udělat vše, aby se nesnížilo renomé tohoto domu, ostatně jsem o ní bojoval celý pobyt tam.

Hospodářské noviny: Až se vrátíte na ČSÚ, budete nějak měnit pravidla veřejných zakázek?

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Myslím že pravidla veřejných zakázek, to není dobré měnit jen na ČSÚ, to je věc systémovější povahy, vyčkejme na legislativní příběh antikorupčního balíčku, já jsme zastánce toho, aby kdo chce soutěžit, ať se svlékne donaha, musíme dobře zkoumat, co to znamená obchodí tajemství v těchto případech. Od počátku jsem pro to, aby každá veřejná zakázka měla ten svůj životopis od kolébky po rakev někde vyvěšený na webu a tak dále. Uvažujeme o konceptu, aby na základě usnesení vlády případně zákona bylo možné členy výběrových komisí a zadavatele podrobovat bezpečnostním prověrkám. S ohledem na jejich majetkové poměry a podobně. Jde o veřejné peníze a nechť je zacházení s nimi co nejprůhlednější. Já ty nelegislativní kroky, které možná si vyžádají změnu v legislativě považuji za stejně důležité jako ty, co jsme do sněmovny poslali v legislativní části. Když o zakázkách, tak nejen na ČSÚ. Ale včetně ČSÚ, pochopitelně.

Televize Nova: Já bych se vrátil k těm vázaným výdajům, jestli jsme to pochopil, těch 5 procent budou vázat všichni krom obrany a zemědělství, to 1 % na těch platech, to je z těch 5% procent či je to další položka, kterou musí ministerstva vázat? Jka se to vázání dotkne zaměstnanců? Děkuji.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Pochopil jste to výborně a ty platy jsou jakoby navíc. Je to varianta, která váže 5 % rozpočtových výdajů bez platů. Původně byly ponechány stranou, což by nám nestačilo, protože resorty přesvědčili ministra financí, že je tam spousta titulů na které ty prostředky vázat nejde, které jsou důvodné, jsme je asi nepostřehli v prosinci v rychlé reakci, dobře, ale my jsme se nedotáhli na ty 4 miliardy a teď jsme s tím jedním procentem, které je dosažitelné a splnitelné někde na 5,8 miliard. Je to 5 % bez dvou resortů a k tomu ještě jde vázání 1 % platů. V květnu vyhodnotíme co s tím dál.

Televize Nova: Jak se to dotkne zaměstnanců to vázání? Pocítí to? Bude se propouštět? Jak to máte promyšleno? Pak bych se zeptal dalších ministrů, kterých se to týká, kde ty peníze budou vázat, u čeho. Děkuji.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Šéfové resortů vyčkají, teď není třeba nikoho posílat z práce pryč, ani že by se to dotklo přímo snižování platů. K čemu budeme obezřetní první, samozřejmě k pohyblivé složce. Velmi opatrně budeme zacházet s odměnami, prostředky tohoto druhu, navyšováním osobních hodnocení, příplatků za vedení. Obrovská obezřetnost, to je vše a v květnu uvidíme. To je zvládnutelná věc. Pokud jde o další věci, když se podíváte, tka výčtově v tom usnesení ze 14. prosince najdete co je tím nedotčeno. Akorát jsme překonali tím dnešním usnesením ty platy a plus jsou tam položky navíc, které jsou z toho nedotknutelné tím vázáním, jejich seznam vám ale přesně neřeknu. Ale když to tak nešlo, nedotáhli jsme se na 4 miliardy a bylo by nesprávné, kdyby vláda na to úsilí sanovat ten výpadek, tak by nám neslušelo, kdybychom si změkčovali podmínky.

Gustav Slámečka, ministr dopravy: Když dovolíte malé doplnění, protože můj resort je dobrým objektem toho dotazu co jste dal. My jsem poctivě ve vládě odpracovali tu základnu na kterou se to bude vázat. Z toho byly vyloučené některé výdaje, které se nedají splnit šetřením na ministerstvech. Třeba na ministerstvu dopravy je to dotace na fond dopravní infrastruktury, protože to jsou investiční peníze. Dalším příkladem jsou desetileté smlouvy na příspěvku státu k regionální dopravě, takže takové typy výdajů, kdy ministerstva jsou jen průtokovým místem, tak ty byly vyňaty. Pokud se bavíme o těch 5%, tak jsme na úrovni 3,8 miliardy, každý si spočítá, že po očistění mandatorních výdajů je to 76 miliard, což je strašně malý prosotr. To jen na margo té debaty a v podstatě to 1 % je mimo těch 5.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Ještě k tomu dodám k té praxi, my jsme dupli na brzdu ve výši 25 miliard výdajů v jednotlivých kapitolách. To je dupnutí jako hrom. Byl to pláč a skřípění zubů pokud jde o šéfy resortů. Udělali jsme to diferencovaně, 5, 10 či 165 % dle povahy kapitol. Já jsme člověk, který netvrdí, že to je poslední slovo v racionalizaci finančních toků proudících do veřejné správy, lze tam ušetřit. My jsme ale více nemohli, protože na to je třeba více času, centrální nákupy, systémová opatření a podobně. Na to čas nebyl. Na druhé straně je to plastický příběh o tom, že řada výdajů i v těch kapitolách má jakýsi kvasimandatorní charakter. Buďto ho změníme, aby tomu tak nebylo, nebo je tam ten prostor poměrně malý. Lze ho využít. Ale postaví-li se někdo ke mne a vypráví mi o těch desítkách miliard, které se dají ještě ušetřit, tak tady bych poprosil o silnou konkretizaci. A to jsem přítel toho, že se tam ještě ušetřit dá. Ale o desítkách miliard, prosím, v klidu.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Jen otázka zpátky, stačí tahle odpověď Vladimíre, či mám vyvolat oba pány ministry, kteří tu jsou? Tak nebyl vyvolán, ale o slovo se hlásí Martin Barták.

Martin Barták, místopředseda vlády a ministr obrany: Já myslím, že to stojí za stručné doplnění, protože někteří kolegové mají ty výdaje pouze vázané, zatímco my jsme o ně už reálně přišli. Já bych nerad, aby to bylo vykládáno, že někde s nešetří, ten důvod je jasný, my jsme minulý rok dávali na oltář těch 25 miliard 7 miliard, předtím jsme přišli o 16 za poslední 2 roky a nyní od sněmovny také. To je důvod, proč tam máme nulu, ale reálně už ty peníze nemáme.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji. Vidím další dotaz.

ČTK: Já bych se chtěl zeptat, zda vláda projednala materiál Strategie bezpečnosti potravin a výživy a s jakým výsledkem?

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Projednala ho v bloku bez rozpravy. Přijala usnesení, které je v souladu s dokumentem. Žádná debata potřeba nebyla.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji, prosím.

Reuters: Dobrý den, měl bych dotaz na pana premiéra, vláda má předložit konvergenční program, jak to vypadá? Je nějaký výstup? A druhý dotaz ohledně doporučení pro příští vládu, které se objevilo na serverech během víkendu, jestli vláda to má nějak vypracováno a kdy to bude k dispozici a či je to skutečně až pro příští kabinet?

Jan Fischer, předseda vlády ČR: To druhé bylo k exit strategy. Nejprve toto. Nebudu to komentovat, je to dokument, který vzniknul na objednávku sociálních partnerů plus vnitřní potřeba vlády po sobě něco solidního zanechat. Tripartita je 21., potom je tiskovka, já s velkou pozorností budu sledovat reakci sociálních partnerů, nebude to jednoduché, že bychom si za půl hodiny padli kolem krku, že na tom je shoda, protože na všem být ani nemůže. Potom bych rád sdělil něco více. Jistě z toho budeme schopni vypreparovat nějaké části do kterých se exekutivně můžeme pustit teď. Nemá cenu žít v legislativních iluzích, známe termíny sněmovny po dobu jejího mandátu a co tam nešlo nyní a dostane se na lednovou schůzi, tak je bez šance projednat, leda s touhou to zvládnout v prvním čtení, to ale není povaha těchto věcí. To je jen k budoucnosti. To první, konvergenční program, to není zcela bez souvislosti mimochodem, ano do konce ledna je připraven pan ministr financí tento dokument vládě předložit. Termín musí být splněn, s Bruselem se moc nežertuje. Pak budeme čekat tak do května, po volbách spíše přijde reakce na konvergenční program, ale v dubnu tu bude vážná zpráva ze strany OECD o české ekonomice a přijatých opatřeních, pokud jde o zdraví veřejných financí. To je dokument, který přijede představit generální tajemník OECD, tento bude zajímavý.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: ČT.

ČT: Já bych se vrátila k pomoci pro Haity, padlo tu o menších týmech lékařů, ale zvažuje se výhledově, že by ČR vyslala polní nemocnici? Jestli nás o to někdo požádal či požádá? Pokud nebudeme posílat polní nemocnici, proč? Děkuji.

Martin Barták, místopředseda vlády a ministr obrany: odpověď je jasná, nikdo nás o ní nepožádal a my preferujeme v současné době mobilní tým o jednotkách či desítkách lidí než polní nemocnici, která složitostí své přepravy téměř to nasazení vylučuje a bylo by asi nerozumné vzhledem k teritoriálnímu hledisku, protože USA převzaly hlavní roli a pokud bychom poslali i něco nad rámec mobilního týmu, tak až v té druhé fázi rekonstrukční a nebyla by to nemocnice v tom smyslu jako byla v Afghánistánu, ale budeme se snažit akcentovat na mobilní tým, který bude i materiálně zajištěn. Odpověď je jasná, zatím polní nemocnice ne a v nějakém výhledu také ne a když, tak v omezené formě.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji, poslední dotaz, protože se bojím, že v kamerách dojdou kazety.

ČTK: Já mám dotaz k mýtnému, zda se nezvažovala výjimka pro autobusy či dopravce, kteří tvrdí, že právě v pátek odpoledne vypravují nejvíce spojů a bude to dopad do jejich nákladů?

Gustav Slámečka, ministr dopravy: Naším cílem bylo regulační opatření, tedy nechtěli jsme nijak poškodit ekonomicky dopravce, ale na druhou stranu dělat si ambice, že bude absolutně spravedlivý materiál, to nejde. K autobusům asi tolik, kdo má pravidelnou přepravu, tak ten dostane kompenzaci podobně jako nákladní vozidla. Na druhou stranu, kdo má nepravidelnou dopravu, tak vycházíme z toho, že tu přepravu dělá, proto, že je o ní zvýšený zájem a přináší mu to dobrý byznys, takže si nemyslím, že by to opatření bylo nějak likvidační. V každém případě, po pěti měsících to vyhodnotíme a pokud se ukáže negativní dopad, je možné to korigovat.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Poslední dotaz je váš.

Mediafax: Já bych se chtěla zeptat pana premiéra, zda jste se zabývali opatřeními ministra vnitra týkající se příspěvků pro obce s azylovými zařízeními a dále zda vláda se zabývala zřízením skupiny Partnerství pro mobilitu. Děkuji.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Ano, vláda partnerství schválila bez jakýchkoli potíží a pokud jde o to druhé, nikoli, nezabývala.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, já vám děkuji za pozornost, panu premiérovi a ministrům za informace pro vás. Nashledanou.