Tisková konference po jednání vlády, 6. listopadu 2025
Václav Smolka, ředitel Odboru komunikace: Dámy a pánové, vítejte na tiskové konferenci po jednání vlády. Já poprosím o slovo předsedu vlády Petra Fialu.
Petr Fiala, předseda vlády: Dámy a pánové, včera skončila ustavující schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a jak nám ukládá Ústava, tak vláda dnes na svém prvním jednání po skončení ustavující schůze rozhodla o podání demise podle ustanovení článku 73 odstavce 2 ústavního zákona č. 1/93 Sbírky, tedy Ústavy České republiky.
Zároveň chci vás za celou vládu informovat, že demisi předám dnes osobně panu prezidentovi v 16 hodin. Předpokládám, že naše vláda bude pověřena, abychom vládli v demisi do jmenování nového kabinetu. Jak už jsem několikrát uvedl, tak uděláme všechno pro to, aby předání moci bylo plynulé, bez komplikací a ve prospěch občanů České republiky. Budeme samozřejmě důsledně kontrolovat v opoziční roli kroky nové vlády, ale teď uděláme skutečně všechno pro to, aby předání moci v České republice proběhlo co nejplynuleji a nejdůstojněji.
Když jsme nastupovali do vlády jako koalice SPOLU společně tehdy se Starosty a Piráty, tak řada komentátorů a různých expertů nám předvídala krátké trvání té vlády, četli jsme komentáře, že když se vláda skládá z tolika subjektů, tak nemá šanci, že jsme nesourodá koalice, která určitě nevydrží celé volební období. V této souvislosti bych chtěl jen říct, v okamžiku, kdy podáváme v souladu s ústavou po volbách demisi, že jsme v polistopadové historii po první vládě Václava Klause teprve druhá středopravicová vlády, která vládla celé čtyři roky a řádně dokončila volební období, a bylo to volební období, které bylo pro Česko republiku velmi obtížné a které pro nás znamenalo plno výzev.
Navazovali jsme, ještě jsme museli řešit covidovou pandemii, energetickou krizi, vysokou inflaci, všechny důsledky války na Ukrajině. Převzali jsme zemi ve stavu, kdy tu byly veřejné finance v rozvratu, byla zde spousta vnějších vlivů, které zásadním způsobem působily na to, s čím jsme se museli vyrovnávat a co jsme museli dělat. Jsem přesvědčen, že přestože jsme všechno určitě neudělali dokonale, nikdo neudělá všechno dokonale, takže jsme těmito zkouškami prošli se ctí. Není to jenom mé přesvědčení, ale dokládají to všechna data, která máme k dispozici. Českou republiku dnes předáváme v mnohem lepší kondici, mnohem lepší kondici, než v jaké jsme ji před čtyřmi lety přebírali.
Chtěl bych poděkovat za naši vládu občanům za podporu a důvěru a osobně bych chtěl kolegům ve vládě, také jsem to udělal na jednání vlády, poděkovat za dobrou spolupráci. Doufám, že nastupující vláda kromě velkých slov a slibů, které znamenají zadlužování budoucích generací, bude alespoň v něčem pokračovat v potřebných změnách, tak aby mladí lidé měli budoucnost a perspektivu dobrého života v České republice.
Václav Smolka, ředitel Odboru komunikace: Já děkuji panu premiérovi a nyní otevírám prostor pro dotazy, vidím Novu jako první.
Daniela Brychtová, TV Nova: Dobrý den, já bych se ještě zeptala, jestli jste dnes na svém zasedání řešili také téma znovu poslání rozpočtu do Sněmovny, jak žádá ta možná budoucí koalice? Děkuji moc.
Zbyněk Stanjura, ministr financí: Tak to není budoucí koalice, to už je existující koalice, jsme po ustavující schůzi Poslanecké sněmovny a ty role nejsou nějak překvapivé a jsou jasné od okamžiku zveřejnění výsledků voleb. Pan premiér to říkal, naším zájmem je co nejrychlejší předání moci, protože pro Českou republiku a fungování státu prostě vláda v demisi není to dobré řešení, logicky budeme jenom provozní věci, nic jiného.
Nicméně, co brání tomu rychlému předání moci. Tak za prvé Andrej Babiš nemá vyřešen střet zájmů, málo se o tom mluví ve veřejném prostoru, slíbil, že bude informovat veřejnost, nejenom členy odcházející vlády, zejména veřejnost, jak to má vyřešené, a to brání tomu rychlejšímu předání moci, které bychom my i přivítali. Současně tomu brání i to, že zatím nevíme, kdo má být ministr, a nevede se ta debata minimálně na úrovni koalice nebo veřejnosti, kdo by se měl stát členem vlády. To reálně brání tomu rychlejšímu předání moci, aby nová vláda mohla sestavit, prosadit a schválit svůj rozpočet.
Ještě obecná poznámka, co je to rozpočet? Rozpočet je nástroj vlády k prosazování vládní politiky, to je naprosto správné. A v těchto týdnech vedeme poměrně absurdní debatu, že víme, že ten rozpočet, který my jsme poslali do Sněmovny, podle něho se logicky nová vláda řídit nebude, nenechala na něm niť suchou během volebního období. V této chvíli pro mě zcela překvapivě se jako dožadují, ať ho tam pošleme, a pro mě je důležité, co se s ním stane, ne ten samotný fakt, takže chci říct, to poslání neposlání rozpočtu je zástupný problém.
My jsme shodou okolnosti, protože dneska vláda je netradičně ve čtvrtek, protože včera skončila večer ustavující schůze, měli na Ministerstvu financí představení nové makroekonomické prognózy. Tam se jasně ukazuje, že předáváme Českou republiku ve výborné ekonomické kondici. Já jenom zopakuji, protože tam byli většinou vaši kolegové z ekonomický redakcí, že pro letošní rok odhadujeme růst HDP o 2,4 % HDP, příští rok o 2,2 % obě čísla jsou vyšší než srpnové predikce, ze kterých vycházel mimo jiné návrh rozpočtu.
To znamená nové vládě předáváme stát v situaci, kdy se tady zcela oprávněně dají očekávat dobré ekonomické roky a tím pádem dobré daňové příjmy, které platí daňoví poplatníci. Současně odhadujeme, že letošní inflace bude stejně vysoká jako loni, to znamená 2,4 % bezpečně v tolerančním pásmu ČNB, a příští rok odhadujeme 2,3 %, takže nějaké snížení.
Patříme v evropském srovnání mezi země, které mají buď 1., nebo 2. nejnižší nezaměstnanost, máme nejnižší míru chudoby a máme nejnižší míru ohrožení mladých občanů a spoluobčanů chudobou. To všechno dokladuje, že to není jenom politická deklarace odcházející vlády, že předáváme stát v lepší kondici, ale ta čísla i v tom mezinárodním srovnání mluví jasně. My jsme přebrali stát v okamžiku, kdy deficit veřejných financí vůči HDP byl 5 %, loni byl -2 procenta, letos odhadujeme -1,9. Je taky v tom, co jsme dneska publikovali, tak Německo -3,3, Rakousko -4,5, Polsko -6,9, Slovensko myslím -5,1, to jsem volil naše sousedy, suverénně nejlepší výsledek. A ten rozpočet, který my jsme navrhli a poslali do Sněmovny, pokračuje. A pokud by se podle něj hospodařilo, tak i příští rok by byl deficit veřejných financí pouhých 1,9 % HDP.
A teď si řekněme, pro nás je důležité, co se s tím rozpočtem stane. Podle zákona o rozpočtové odpovědnosti je povolený deficit příští rok 237 miliard, a to ten náš návrh obsahuje. A k tomu jsou dvě položky, které se do toho ukazatele deficit veřejných financí vůči HDP nepočítají a jsou to všechno výdaje na klíčové projekty v oblasti bezpečnosti, vnitřní, vnější, energetické.
Připomenu, že ten návrh rozpočtu obsahuje 18,3 miliardy na státní půjčku, bezúročnou státní půjčku pro výstavbu nových jaderných bloků, které potřebujeme kvůli energetické bezpečnosti, současně to zlevňuje celý proces výstavby a tím pádem to zlevňuje budoucí cenu elektrické energie. A pak nad rámec 237 miliard tam máme navýšení výdajů na obranu nad 2 % HDP díky legislativě, kterou jsme přijali v letošním roce, o 30,7 miliardy a jsou to výdaje nejen do samotné obrany a armády, ale také výdaje na potřebnou infrastrukturu.
Je úplně logické, že je potřeba, aby jasně zaznělo ze strany té nové vládní většiny, že deficit je 237 a k tomu jsou dvě položky, které nebudou měnit, které Česká republika potřebuje bez ohledu na to, kdo tvoří vládní většinu, a ta pravidla to umožňují evropská a česká, 18,3 miliardy na Dukovany a 37,3 miliardy nad 2 % HDP na obranu v tom širším kontextu, jak jsem popisoval, že to nejsou pouze výdaje, kapitoly Ministerstva obrany. Takové ujištění zatím ze strany nové vládní většiny nezaznělo.
A je to vlastně možná opomenutí, možná chyba, možná úmysl. To opravdu nechci soudit. Připadá mi to naprosto logické, protože to je součástí těch základních parametrů, o kterých se má hlasovat v prvním čtení, celkové příjmy, celkový deficit, ale v tom na rozdíl od jiných let jsou ty dvě položky, které s do toho nepočítají a které jsou opravdu důležité. A vím, že opozice, tehdejší opozice, dnešní vládní koalice podporovala projekt Dukovan, tak mi přijde logické, že by mohli veřejně ujistit, že tam ty peníze nechají. Stejně tak ty výdaje na obranu, protože je to v tom širším smyslu slova.
Takže my jsme o tom debatovali neformálně, formálně měla vláda na programu pouze ten jeden bod. My jsme začali a působili jako vláda rozpočtové odpovědnosti a chceme také skončit jako vláda rozpočtové odpovědnosti. Tzn. máme platný zákon o rozpočtové odpovědnosti, který jsme zpřísnili. Ne pro budoucí funkční období, ale i pro roky 2025 a 2026. Takže neplatí, že jsme to udělali pro budoucí vládu, že to je nějaká past. Takže potřebujeme ujištění, a mnozí z členů vlády mají obavu, co se stane s těmi 49 miliardami, co jsou nad ten zákonný limit podle zákona o rozpočtové odpovědnosti. A v tomhle tom duchu probíhala ta neformální debata.
Daniela Brychtová, TV Nova: Ještě bych se tedy doptala, jste tady zástupci všech stran a hnutí, které byly součástí té vlády, té koalice. Tak možná, jestli byste zhodnotili trošku tu vaši spolupráci během těch čtyř let? Děkuju.
Zbyněk Stanjura, ministr financí: Možná bych začal, omlouvám se, pak to nechám kolegům. Pan premiér říkal, že poděkoval. Tak myslím, že není nic překvapivého, že pan první vicepremiér jménem nás všech poděkoval také panu premiérovi za tu spolupráci ve čtyřech letech. To je jediná poznámka, kterou jsem chtěl říct, a to určitě kolegové z koaličních stran doplní.
Vít Rakušan, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra: Tak, děkuju za slovo, hezký den vám všem. No, v mnohém bych opakoval to, co už řekl pan premiér. Tahle vláda má mnoho kroků, na které můžeme být pyšní. My jsme skutečně zvládli největší migrační krizi, kterou tahle země kdy zažila. Zvládli jsme ji se ctí. Teď po volbách se objevují i novinové články o tom, že zahraničí náš model integrace třeba Ukrajinců skutečně obdivuje, oceňuje, protože v tom daném ohledu nejúspěšnější v rámci Evropy jsme. Zvládli jsme se konečně dostat z energetické závislosti na Rusku. To je obrovský strategický krok, který vnímám i jako ministr zodpovědný za vnitřní bezpečnost jako zásadní pro to, abychom se do budoucna mohli cítit v tom světě, který úplně bezpečný není, mnohem bezpečněji.
My jsme rehabilitovali, myslím si, že dobrou prací pana premiéra, nás všech, pozici Česka v Evropské unii v Severoatlantické alianci. Najednou nejsme státem, který by někde brblal na okraji, ale tím státem, který je ve skupinách, které opravdu přinášejí konkrétní řešení. Vím, že jste se ptala na spolupráci jednotlivých stran a hnutí, ale tohle je výsledek. Tohle je výsledek toho, že ta spolupráce měla nějaký ideový základ. A ten byl úplně jasný. Jsme zemí, která patří do Evropské unie jako aktivní země, která využije svého předsednictví k tomu, aby rehabilitovala svoji pozici, což se beze zbytku povedlo. A z té pověsti těžíme doteď.
Jsme vládou, která se skládá ze stran, které nikdy nebudou zpochybňovat to, že jsme aktivním členem Severoatlantické aliance a máme zajistit našim občanům perspektivní bezpečnost do budoucích let v té geopoliticky neklidné době. Byli jsme vládou, která přicházela s odvážnými kroky a řešeními, na která se léta letoucí nesáhlo. A ta spolupráce mezi námi, ano, přestože to bylo pět stran, poté čtyři strany a určitě se objevovaly momenty, kdy jsme diskutovali, a někdy se to objevilo i venku. Na druhou stranu vždycky jsme dokázali v těch zásadních věcech hlasovat společně. Prosadili jsme bez nějakých větších problémů všechny rozpočty, všechny zásadní reformní kroky, konsolidační balíček apod.
A také netvrdím, že všechno bylo takové, jak jsme očekávali v tom roce 2021. Také netvrdím, že jsme beze zbytku naplnili naše celé programové prohlášení a netvrdím, že nemohou být voliči z něčeho zklamáni, ale v zásadě se jednalo o úspěšnou vládu, která tuhle zemi provedla obtížnou krizí a s velmi dobrými mezilidskými vztahy. To je poznámka, kterou bych chtěl tady zdůraznit. Je to vláda, kde ty vztahy byly a zůstanou přátelské. A mimochodem tohle je velmi dobré východisko proto, abychom byli i silnou opozicí. Protože jsme schopni spolupracovat. A jenom když budeme spolupracovat v opozici blízce, úzce, tak v té chvíli můžeme být tou opozicí, která je silná.
Včera jsme sledovali výsledky vlastně hlasů jenom pro Tomia Okamuru. Ano, ukázalo nám to, že nová koalice zatím funguje. Ono to v těch začátcích, když jde o funkce, tak bývá. Ale ukázalo se také na hlasech odevzdaných pro Jana Bartoška i Jana Skopečka, že funguje i naše dohoda na bázi vládní koalice, že ty hlasy skutečně jsme odevzdali tak, jak byli kandidáti navrhováni, což je určitě dobrá věc.
A já si myslím, že naše, a to už je prosím poslední, co řeknu, naše opozice, která se skládá z těchto stran, musí být pro to, aby nebyly překračovány červené linie. Tzn. zahraničně politická orientace naší země, nezávislost veřejnoprávních médií. Nikdo nesmí uplatňovat nějaké předsudečné násilí oproti určité skupině obyvatel. Nesmí tady být ani předsudečná nenávist vůči neziskovému sektoru. Nesmí se tady zpochybňovat to, že životní prostředí jako takové je hodnotou, které musíme odevzdávat v nějaké kvalitě dalším generacím. To jsou velké výzvy, které v té opozici musíme naplnit, a my je naplnit chceme a máme k tomu maximální odhodlání. A máme k tomu taky řadu vládních zkušeností v týmu, který byl prostě dobrý, a i veřejně za to panu premiérovi děkuju.
Václav Smolka, ředitel Odboru komunikace: Děkuju.
Marek Výborný, ministr zemědělství: Děkuju, dovolte mi, abych navázal na pana premiéra a pana vicepremiéra. Je to skutečně tak. Tady se vytváří rok nějaký obraz spálené země, ale to není obraz pravdivý. Naopak je to obraz falešný. Nakonec aktuální ekonomická data to jasně dokazují. Předáváme Českou republiku, naši zemi, v solidní kondici. V některých parametrech bych řekl dokonce ve výborné kondici. A je to výsledek našeho společného vládnutí. Já děkuji všem koaličním partnerům. Stojíme tady nakonec takto, protože jestli v něčem bylo to vládnutí unikátní, tak přestože jsme v něčem dokázali vést někdy velmi složité, možná i tvrdé debaty a diskuze, tak ty zůstávaly za dveřmi toho samotného jednání a toho já si velmi vážím. A dokázali jsme vždycky nalézt ten výsledek a ten konsensus, který byl ve prospěch občanů České republiky.
Zároveň, a ono to tady zaznělo, je potřeba to ale podtrhnout. To, že Česká republika získala výrazné, silné a klíčové postavení v rámci mezinárodních vztahů, v rámci pomoci Ukrajině. Připomenu jenom cestu premiéra Petra Fialy jako prvního evropského státníka do Kyjeva. A mohli bychom takto pokračovat dál. Tak ukazuje to, že se podařilo po těch předchozích letech získat pro Českou republiku takové postavení, na které můžeme být skutečně jako Češi hrdí. Rád bych také ale připomněl fakt, že jsme dokázali přijmout klíčové zákony. Nejenom to zajištění energetické bezpečnosti, jak tady bylo zmíněno a je to důležité, klíčové.
Ale taky např. to, co žádná vláda před námi s výjimkou vlády Petra Nečase, ale bohužel ta reforma měla jepičí život, dokázali jsme připravit a schválit důchodovou reformu, která zaprvé nijak nezasáhla, neovlivnila současné penzisty, ale zároveň zajistila to, že mají generace třicátníků, čtyřicátníků garantovány důstojné penze, až se jich ten důchodový věk skutečně bude dotýkat. A varuju každou vládu i tu, která se tady teď formuje, aby do tohoto systému zasahovala, protože, ano, v průběhu jejich vládnutí se to nikoho nedotkne. Možná ani té vlády následující, ale doplatí na to generace našich dětí, našich vnoučat. Je to hluboce nezodpovědné a my jsme nastupovali jako vláda, která měla ve svém, řekněme, motivu odpovědné vládnutí, nejenom to rozpočtové, ale celkově odpovědné. A v tom jsme ty kroky naplňovali na jednotlivých resortech, a to já považuju za nesmírně důležité, a i za ten odkaz, na který myslím jako vláda, vláda Petra Fialy, můžeme být skutečně hrdí.
Václav Smolka, ředitel Odboru komunikace: Děkuji, jestli…
Vlastimil Válek, místopředseda vlády a ministr zdravotnictví: Ta spolupráce, jestli můžu.
Václav Smolka, ředitel Odboru komunikace: Samozřejmě, pane vicepremiére, máte slovo.
Vlastimil Válek, místopředseda vlády a ministr zdravotnictví: Ta spolupráce opravdu byla velmi úzká a velmi plodná a já bych to chtěl ukázat na případu covidu. Protože paměť je krátká a často se nám vytýká, že my jsme nezažili covid na rozdíl od našich předchůdců. Zažili. My, když jsme nastoupili, tak vrcholila delta, varianta delta, která byla nejsmrtelnější ze všech těch variant. A v té době bylo nařízeno zákonem povinné očkování. Měly být očkovány sestry, zdravotní sestry, zdravotníci, studenti, kteří se nenaočkují nesměli nastoupit do práce. A to bylo připraveno a nachystáno. V té době byl plán zavřít zase školy. V té době byl plán nepustit děti na hory. V té době byly opět na stole restriktivní plány a vzpomeňte si, jak nás tehdejší vláda zvala, abychom to s nimi domlouvali.
A my jsme říkali ne, my budeme vycházet z kroků odborníků. Říkali jsme to všichni. Nikdo nám to nevěřil. A poté, co naše vláda byla jmenována, poté, co byla schválena Poslaneckou sněmovnou, poté, co jsme začali vládnout. Tak jsme to dodrželi. Všechna ta omezení jsme zlikvidovali, děti normálně chodily do školy, jely na hory. Vzpomeňte si, jely po dvou a půl letech na hory. Nezavřeli jsme žádnou fabriku. Řekli jsme to, jsme schopni, jak doporučovali odborníci z anti-covid týmu, byli jsme schopni to otestovat. A proč se to stalo? No je to jednoduché. Žádný šašek v červeném svetru tady neposkakoval a nevymýšlel nějaké své nápady. Premiér netahal za uši ministra zdravotnictví a nenutil ho, aby nebyl slušný. Nemusel. Protože jak premiér této vlády, tak ministr zdravotnictví slušní byli. To bohužel u předchozí vlády takto nebylo.
A to byl možná obraz toho, jak ta vláda spolu spolupracovala, jak ta vláda se chovala korektně. My jsme využili všech možností té velmi dobré spolupráce. A vždycky, a vzpomeňte si, to jsme vystupovali po vládě, korektně, kolikrát jste se nás ptali a kolikrát jste nám psali, jak to bude, jaká budou opatření a tak, nemůžete nám to říct. Co byla vždycky moje odpověď a všech mých kolegů? Ne, počkejte si na tiskovou konferenci po vládě. Chvilku vám to trvalo, ale pak jste to začali oceňovat.
Já si myslím, že to byl jediný správný krok, jak má slušná korektní spolupracující vláda vystupovat. Přít se máme na vládě, ale občanům, novinářům, médiím máme dávat jasné stanovisko vlády České republiky. A to jsme dělali čtyři roky a byla to samozřejmě zásluha pana premiéra, který to řídil, který to koordinoval a který k tomu vládu vedl, a zásluha všech členů vlády, kteří se na tom podíleli.
Já bych chtěl zdůraznit ještě dva body. My jsme se soustředili opravdu na budoucnost. A vzpomeňte si, jak dlouho tady trvaly hádky mezi Ministerstvem práce a sociálních věcí a Ministerstvem zdravotnictví. Vzpomeňte si na diskuse paní ministryně Maláčové a ministrů zdravotnictví v minulém období ohledně spolupráce těch dvou resortů. My bez toho, že bychom někde něco vyhlašovali, jsme kompletně propojili data těchto resortů a dneska máme kompletně propojená zdravotní a sociální data. Dneska víme naprosto všechno o zdravotně-sociálním pomezí. Spolupracovali na tom dva ministři, dva vicepremiéři různých dvou politických stran. A spolupracovali na tom s ÚZISem, s profesorem Duškem.
A výsledek je analýzy, které vy dostáváte, a o kterých by se nikomu v České republice ještě před třemi lety ani nesnilo, že je to reálné. Výsledkem těchto analýz bylo, že jsme zavedli nové preventivní prohlídky. Zavedli jsme nové screeningové programy, tři nové screeningové programy a výsledkem těchto analýz a těchto dat a této spolupráce, této velmi úzké spolupráce bylo, že jsme se zaměřili na budoucnost zdravotnictví a řekli jsme, jak bude stárnout populace. Dnes už jsou velmi populární ty křivky, které říkají, jak se bude vyvíjet populace, na základě toho vláda zvýšila cíleně navýšení počtu studentů na zdravotních školách, nelékařů. A cíleně dala mandatorní výdaje na to, co předchozí vláda schválila, tedy navýšení počtu studentů lékařských fakult. A ano, letos máme o 350 absolventů na lékařských fakultách navíc. A za tři roky budeme mít o nějakých 40 % absolventek a absolventů nelékařských zdravotnických škol navíc, vysokých škol. Tzn. dlouholetá diskuse o tom, že budou chybět zdravotníci, nedostatek zdravotníků tato vláda vyřešila. Nic takového nemůže nastat.
Ta druhá věc, kterou bych chtěl zmínit. O té spolupráci svědčí to, že vzniklo několik zásadních meziresortních pracovních skupin anebo rad vlády. Já bych chtěl zmínit tři. Meziresortní pracovní skupinu pro institucionální stravování, kde po samozřejmě velmi intenzivní debatě s Ministerstvem zemědělství, s Ministerstvem školství, ale velmi korektní debatě, jsme dosáhli zásadní změnu stravování dětí ve školách. Je to naprosto průlomová věc a odborníci nás za to velmi chválili. Rada pro veřejné zdraví, velmi důležitý orgán, který propojil všechny aktivity týkající se veřejného zdraví. A musím zmínit Radu, kterou vede kolega, Radu pro genetiku, genomiku a šlechtitelství. Možná z vašeho pohledu nedůležitou, ale extrémně důležitou z hlediska evropské legislativy a z hlediska toho, aby naše genetika a genomika a šlechtitelství bylo na špičce Evropy.
A na závěr bych chtěl zdůraznit naše předsednictví. To bylo jedno z nejúspěšnějších předsednictví. Dodneška kolegové nás všech nám připomínají, jak jsme byli úspěšní. My jsme byli v mém resortu ti, kteří oproti tomu, co chtěla Komise, prosadili po debatě s ostatními ministry, a proč jsme to dokázali prosadit, protože pan premiér byl první, který jel na Ukrajinu. První, který jasně podpořil Ukrajinu, a proto jsme měli vysokou prestiž v rámci našeho předsednictví. A my jsme dokázali v rámci našeho předsednictví prosadit totálně nový model screeningových programů a národních plánů pro celou Evropu schválený v našem předsednictví a dodneška z toho Evropská komise žije.
Václav Smolka, ředitel Odboru komunikace: Děkuji, teď poprosím Primu, potom Českou televizi.
Daniela Habešová, CNN Prima News: Nás by ještě zajímal ten výhled do budoucna. Pokud dnes prezident Petr Pavel vás, pane premiére, pověří ještě, abyste dosluhoval tedy v demisi, co ještě máte v plánu a co ještě chcete za tu dobu, než bude Andrej Babiš jmenován premiérem, stihnout? Děkuju
Petr Fiala, předseda vlády: Nic zásadního a ani nemůžeme. My respektujeme pravidla demokracie a politickou kulturu a, řekněme, zásady, které jsou obvyklé ve všech demokratických zemích. Jsme si vědomi toho, že budeme spravovat jenom nejnutnější věci, budeme vládnout v demisi, pokud nás pan prezident pověří, budeme se snažit o to, aby ten přechod byl co nejhladší a ve prospěch občanů České republiky. Žádné překvapení, žádné skryté bomby nové vládě, nové vládní většině nechystáme. Není to náš styl.
Václav Smolka, ředitel Odboru komunikace: Děkuju, Česká televize.
Jakub Pacner, Česká televize: Dobrý den, už tady zazněla historie, co bylo, taky co bude v následujících dnech. Tak bych se ještě zeptal asi na aktuální politiku a sice včerejší nezvolení pana Skopečka, jak si to vysvětlujete, čím se to stalo podle vás? A na vás, pane ministře Rakušane, jestli stále platí, že usilujete o to, že byste byl kandidátem na místopředsednický post, tak jestli, když jste to sledoval, jestli vám to třeba dalo nějaký obrázek o tom, jak by to mohlo vypadat, až se bude jednat o vašem jméně? Děkuji.
Petr Fiala, předseda vlády ČR: Já myslím že to, co se včera stalo, bychom neměli přejít jen tak, no tak je tu nová vládní většina, tak to prostě takhle udělala. Zaprvé si myslím, že je opravdu ostudou a obrovskou chybou, že v čele Poslanecké sněmovny, třetím nejvyšším ústavním činitelem, byl zvolen Tomio Okamura. Už vidíme i ty reakce v zahraničí, ale ty podle mě nejsou to nejpodstatnější. Fakt vás možná překvapím, já si nemyslím, že tohle je to nejpodstatnější.
Ale co to říká o nás pro české občany, pro nás samé. Máme v čele Poslanecké sněmovny člověka, který se vyjadřuje radikálním způsobem, rasisticky, xenofobně, šovinisticky. Za nímž je prostě série výroků po celou minimálně desítku let, které jsou naprosto nepřijatelné a nepatří do slušné společnosti. Člověka, který se choval tak, že neprojevoval žádný respekt a úctu k Poslanecké sněmovně, tak ten teď stojí v čele Poslanecké sněmovny kvůli politické dohodě, kvůli obchodu, který má zajistit beztrestnost dvou klíčových postav té nové vládní většiny.
Já jsem to říkal ve svém projevu. Já nezpochybňuju právo vládní většiny uspořádat nově poměry. Je to jejich právo. Ale má to taky nějaká pravidla. Ještě se nestalo v historii České republiky, aby v čele Poslanecké sněmovny byl někdo, jehož politický subjekt ve volbách nebyl silný, nebyl první nebo druhý na pásce. A teď máme v čele Poslanecké sněmovny člověka, který reprezentuje nepřiznanou koalici, která získala ve volbách necelých 8 %. A kdyby přiznali tu koalici, tak by potřebovali 11 % a vůbec by v Poslanecké sněmovně nebyli. Ale to je druhá věc, já na tom jenom demonstruji tu slabost tohoto politického subjektu. A člověk, který takto neuspěl, teď stojí v čele Poslanecké sněmovny. A znovu říkám, tohle není to podstatné. Podstatné jsou ty výroky, způsob, jakým uvažuje, jakým se projevuje, jak pohrdá jinými lidmi, jinými názory, ženami, jinými národy, národnostmi. To je něco, s čím se prostě nemáme a nemůžeme smířit.
Toto není akceptace, podle mě, když budeme mlčet, akceptace toho, že někdo má většinu. To já plně respektuji. Toto je potřeba pojmenovat, protože v čele Poslanecké sněmovny je někdo, kdo tam v žádném případě nemá být. A je to nebezpečné. Z hlediska bezpečnosti České republiky, ale i z hlediska kvality demokracie. Tak to je jeden rozměr toho.
Druhý rozměr toho včerejška je, a ten bych taky nepodceňoval, vládní koalice určila, jak to bude. Vládní většina budoucí, v pořádku. Dostanete tady nějaké předsedy výborů a budete mít dva zástupce ve vedení Sněmovny. Sami určili pravidla a pak je nedodrželi. Pak je nedodrželi. A kdo byl včera zvolen? Jenom zástupci vládní většiny. A všimněte si počtu hlasů pro místopředsedy. Chovali my jsme se tak, že ani jeden hlas nikdo nedostal? No nechovali, někteří naši kolegové prostě volili i kandidáty na místopředsedy z řad ať už hnutí ANO, nebo Motoristů.
My jsme se chovali velkoryse a s úctou k demokracii a k demokratickým pravidlům a s úctou k rozhodnutí voličů. Oni se nechovají velkoryse a s úctou a respektem k našim voličům ani minutu. Tak to jsou nové pořádky v této zemi. A my se nebojíme. My se nenecháme zastrašit. My se nenecháme zastrašit ani těmi nesmysly, že nám zvolí místopředsedy Poslanecké sněmovny, jenom když pošleme rozpočet. Jak to spolu souvisí? Nijak to spolu nesouvisí. Nijak to spolu nesouvisí. A všechno to mí zakrýt jenom to, že Andrej Babiš není schopen vyřešit svůj střet zájmů, že nejsou schopni nominovat do vlády lidi, kteří by vůbec jako splňovali základní kritéria, že si neví rady například s rozpočtem, i když celou dobu veřejnosti říkali, jak mají ten lepší rozpočet nachystaný a jak ten náš nestojí za nic a je třeba ho hodit do koše. A teď nám hrozí, oni nás vlastně prosí, ale svým způsobem. Oni neumí normálně se domluvit a něco říct slušně, tak prosí tím, že nám hrozí. Dejte nám ten svůj rozpočet, ať alespoň něco máme, protože my si nevíme rady. Tak to je politická realita těchto dnů, a to je potřeba pojmenovat.
Vít Rakušan, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra: Já si myslím, že to pan premiér pojmenoval přesně. Jenom mně dovolte jednou větou navázat a spojím to i s odpovědí přímo na vaši otázku. Tak Tomio Okamura je předsedou Poslanecké sněmovny. My jsme oba dva s panem premiérem v našich proslovech upozorňovali na to, v čem to riziko spočívá. A takové obecnější zamyšlení, za naší vlády se určitě nemusel nikdo, žádný představitel žádné instituce bát udělat nějaké rozhodnutí. A pokud přicházejí nějaké autoritářské totalitní manýry, tak ony nepřicházejí jenom tak, že někdo něco přímo zakáže, že se objeví nějaký nový zákon, nějaká nová restrikce.
Ony přicházejí tak, že se lidé podvědomě začínají bát a rozhodovat se tak, že přichází entita, která je mstivá a která jim nějaké vyjádření názoru může spočítat. Tak třeba už se nám neobjevila znovu ukrajinská vlajka před Národním muzeem. Ptáme se, proč to tak je? Za naší vlády by určitě nikdo nemusel pochybovat o tom, že ji tam dát smí. A neznamenalo by to pro něj žádný postih jako takový. Prostě se vychází vstříc té nové garnituře.
To, že Tomio Okamura šířil v předvolební době šílenou nenávist, předsudečnou nenávist vůči jedné skupině obyvatel, používal fakta, která neseděla, používal vymyšlená čísla o kriminalitě Ukrajinců, o tom, jaký počet z nich sedí v českých věznicích apod. Skutečně vytváří nenávist pro ty děti, co chodí do českých škol a setkávají se se svými spolužáky. Vytváří nebezpečné prostředí pro ty matky, které sem utekly před válkou a jimž se naše vláda snažila pomoci.
Tenhle člověk teď vede Poslaneckou sněmovnu. Člověk, který tím systémem jako takovým pohrdal. Já si myslím, že naší povinností jako stran, které se teď ocitnou v opozici, je jmenovat naše kandidáty do vedení Poslanecké sněmovny. Je to naší povinností, protože my parlament jako základ demokracie, ne jako žvanírnu, ale jako základní bázi demokracie, ctíme a chceme tak náš parlament reprezentovat doma i v zahraničí. Samozřejmě si uvědomujeme realitu, kdo má většinu, že záleží na tom, jestli v té tajné volbě bude nějaká dohoda a někdo nám tam to kolečko u jména udělá nebo neudělá. No, to že případně nebudu zvolen, pro mě přeci neznamená to, že nemám kandidovat.
Zaprvé mám nominaci svého hnutí, která je pevná a jednoznačná, já jsem ji přijal. Tak samozřejmě budu kandidovat s nějakou představou o tom, jak se vysoká funkce ve vedení Poslanecké sněmovny má vykonávat. Jaké hodnoty v ní mám reprezentovat. A ty hodnoty, které bych v ní já reprezentoval, jsou určitě velmi odlišné od těch, které reprezentuje jako předseda Tomio Okamura. Možná by to pro náš Parlament, jako v případě určitě i volby Jana Skopečka, bylo dobré.
Václav Smolka, ředitel Odboru komunikace: Děkuji, ještě jsem viděl jednou Primu, potom Rozhlas.
CNN, Prima News: Děkuju, já na pana premiéra, pane premiére, jedna vlastně praktická do budoucnosti. Budoucí vláda chystá velké změny ve stavebním zákonu a všechno vycházejí z jejich návrhu z roku 2021, který vaše vláda zrušila a který počítal mj. se zavedením stavebního super-úřadu. Jak tenhle krok hodnotíte? Může to skutečně výrazně urychlit výstavbu, jak slibuje hnutí ANO, a prý i některé profesní organizace se pro tuhle myšlenku vyjádřily kladně? Jak vy to vnímáte?
Petr Fiala, předseda vlády ČR: My jsme přišli do vlády poté, co osm let bylo u vlády hnutí ANO. A ve chvíli, kdy jsme všichni věděli, že délka stavebního řízení v České republice je nepřijatelná, jedna z největších v Evropě, nebo ve světě. Nevím proč s tím hnutí ANO nedělalo něco dřív, ale tak je to prostě s mnoha věcmi. My jsme přišli s vlastním řešením toho, jak zrychlit stavební řízení, jak přijmout takovou legislativu, která by tu nepřijatelnou situaci změnila.
Bohužel, to naše úsilí a ta naše snaha, která si myslím, že ve výsledku bude úspěšná, tak byla zastíněna, poškozena tím, že se nepovedla digitalizace stavebního řízení, což je věc, který nás mrzí, ke které jsme se postavili čelem, ale která se prostě stala. Ale to, že jsme upravili stavební legislativu velmi výrazným způsobem, to je prostě fakt.
A ještě bych řekl druhou věc. Nejenom, že jsme upravili tu základní stavební legislativu. My jsme také přišli s úpravou legislativy, která nám umožňuje stavět strategické investice, stavět stavby, které jsou ve veřejném zájmu a odblokovat stavby, které bylo vlastně bez úpravy legislativy nemožné vůbec dostavět i teoreticky, jako je třeba dálnice z Brna na Vídeň a další stavby podobného významu. To všechno dneska jde. Máme na to konkrétní harmonogramy. Máme na to schválené postupy včetně EIA a jsme schopni v příštích letech jako stát, pokud to někdo nepokazí, tak tyto stavby dobudovat.
Současně za nás se výrazným způsobem zrychlila výstavba dopravní infrastruktury, naprosto zásadním způsobem. Takže dnes máme jasná data 2033, kdy bude dobudována dálniční síť, co uděláme s vysokorychlostními tratěmi a další a další věci. Takže jsme vlastně odblokovali všechny legislativní překážky, které bránily tomu, aby se v České republice začalo víc a rychleji stavět. A taky, když se podíváme na čísla, tak stavební výroba už opět roste.
Václav Smolka, ředitel Odboru komunikace: Děkuju, Český rozhlas.
Lucie Pávová, Český rozhlas: Já bych se jenom na skok ještě vrátila k tomu návrhu rozpočtu státního. Mě by zajímalo, jestli máte nějaký deadline, do kdy chce vláda rozhodnout o tom, jestli pošle nebo nepošle, jestli je to nějaká v uvozovkách časově omezená nabídka? A pak ještě úplně vedle na pana ministra Válka, blíží se sněm TOP09, vy, pokud se nepletu, kandidujete na prvního místopředsedu. A zatím je tam jediný kandidát na předsedu Matěj Ondřej Havel. Tak první věc, jestli má vaši podporu? A pak ještě, jaký signál to vlastně vysílá tak nějak do světa, že je jediný kandidát zatím na předsedu.
Zbyněk Stanjura, ministr financíJá jsem tady, já to jenom zkrátím, už jsem k tomu mluvil poměrně obšírně, vyjádřil obavy, co se stane s těmi 49 miliardami, a tyto obavy může vyvrátit Andrej Babiš. Tak jednoduché to je. O žádném časovém limitu nebo časové ose jsme nemluvili. To sem ani nepatři. Ty obavy jsou reálné, byli jsme rozpočtově odpovědí, udělali jsme nepopulární kroky a chceme, aby se zákon o rozpočtové odpovědnosti v našem znění, které jsme prosadili, dodržel do té doby, dokud jsme ve vládních lavicích. Uvidíme, předpokládáme, že budeme pověřeni, abychom pokračovali jako vláda v demisi. A zopakuji, je naším zájmem, aby ta výměna byla co nejrychlejší, ale nemáme to v rukou. V rukou to mají jiní. Zejména Andrej Babiš.
Vlastimil Válek, místopředseda vlády a ministr zdravotnictví: Tak tady se dá odpovědět velmi stručně. Já, ano, budu kandidovat na prvního místopředsedu. Dostal jsem nominaci z několika krajů včetně svého domovského Jihomoravského. Ale na sněmu se mohou objevit další kandidáti, a to se uvidí až na sněmu. Ten sněm je dělán v poměrně krátkém časovém odstupu od voleb. A je dělán v situaci, kdy paní předsedkyně dlouho před tím avizovala, že nebude kandidovat a že končí na sněmu.
Matěj, Ondřej Matěj Havel má moji naprostou podporu. To je člověk, kterého si velmi vážím. Odváděl v Poslanecké sněmovně výbornou práci. Velmi dobře fungoval v kampani, ale je to odborník. Je to člověk, který se vyzná ve školství a je to člověk, za kterým jsou zkušenosti, ale přitom je to ta nová tvář, po které politika volá. Já si myslím, že to, že je jeden kandidát, a zase je otázka, jestli bude jeden kandidát, jestli se neobjeví další kandidát, není žádný signál, signály jsou na křižovatce. Tam je ta červená, oranžová, zelená, ale toto je prostě pouze to, že v současné době nominaci na předsedu z krajů dostal kandidát Ondřej Matěj Havel, za kterým já plně stojím, který je velmi dobrým kandidátem. A pokud sněm dopadne tak, že bude zvolen jako předseda, tak si myslím, že to bude pro TOPku velmi dobré.
Václav Smolka, ředitel Odboru komunikace: Děkuju, poprosím poslední dotaz pana Kopeckého.
Josef Kopecký, iDNES: Dobrý den, pane premiére, vy dnes půjdete v 16 hodin za panem prezidentem s demisí. Uvažoval jste třeba, byť jenom na vteřinu, o tom, že byste zvolil jinou formu předání demise, například zaslání datovou schránkou? A druhá otázka, kromě toho, že budete v nějakou chvíli předávat svému pravděpodobnému nástupci ten úřad oficiálně, budete mít pro něj připraveny třeba nějaké dvě obálky s nějakými speciálními vzkazy, nebo dáte mu nějakou radu, čemu by se měl určitě vyhnout, když už si zvolil tu cestu, kterou si zvolil a ty partnery, které si zvolil? Děkuju.
Petr Fiala, předseda vlády ČR: Na tu druhou otázku odpovím velice jednoduše. Ne, žádné rady ani vzkazy svému nástupci dávat nebudu. A souvisí to i s osobou toho nástupce. On už premiérem byl, tak určitě žádné rady a vzkazy nepotřebuje. A není to ani můj styl. Co se týká způsobu, jakým budu předávat demisi, tak já se vám k něčemu musím přiznat. Mě vůbec nenapadlo, že bych to neudělal osobně. Pak až jsem zjistil, až jsem řekl, že to udělám osobně, tak jsem zjistil, že ne vždycky se to tak dělo v minulosti. Ale já to považuju za správné, vhodné, nutné ze svého hlediska. Prostě si myslím, že takto důležitý akt má být vykonán tak, že se setká odcházející předseda vlády s prezidentem republiky.
Václav Smolka, ředitel Odboru komunikace: Děkuji, to je z tiskové konference všechno, děkujeme za pozornost a přejme pěkný zbytek dne. Na shledanou.