Inkluzivní vzdělávání zajistí rovné šance
Ochrana lidských práv a začleňování menšin patřily k hlavním tématům setkání předsedy vlády Petra Nečase a komisaře Rady Evropy pro lidská práva Nilse Muižniekse.
Premiér Petr Nečas představil komisaři vládní politiku v oblasti lidských práv a priority české vlády v oblasti začleňování minorit. Zdůraznil, že cílem jeho vlády je vytvoření předpokladů pro dlouhodobě úspěšné zapojení a plnohodnotný rozvoj všech menšin, včetně zvláště zranitelných skupin jako osoby se zdravotním postižením nebo Romové. Prostředkem vládní politiky je důraz na vytváření rovných příležitostí pro všechny občany České republiky bez ohledu na jejich znevýhodnění.
Vláda věnuje integraci romské komunity velkou pozornost
Předseda vlády řekl, že za zcela klíčový nástroj v politice sociálního začleňování považuje česká vláda inkluzivní vzdělávání. Soustředí se především na to, jak připravit znevýhodněné romské děti ke vstupu do povinné školní docházky prostřednictvím programů včasné péče a posílit jejich účast v předškolním vzdělávání.
Dále premiér Petr Nečas komisaři představil Národní akční plán inkluzivního vzdělávání a Strategii rozvoje vzdělávání do roku 2020, která na akční plán navazuje. Uvedl, že začleňování romské komunity do společnosti řeší také řada dalších koncepčních a strategických dokumentů v této oblasti, například Koncepce romské integrace na období 2010 – 2013 nebo Strategie boje se sociálním vyloučením.
Komisař Muižnieks ocenil úsilí české vlády v oblasti ochrany lidských práv a sociálního začleňování. Přivítal důraz na inkluzivní vzdělávání coby vhodný nástroj k vytvoření dlouhodobě stabilního řešení a nabídl České republice další využití expertízy Rady Evropy v oblasti podpory lidských práv.
Nils Muižnieks, pocházející z Lotyšska, zastává funkci komisaře Rady Evropy pro lidská práva od roku 2012. V rámci svého mandátu navštěvuje jednotlivé členské země a pomáhá jim s naplňováním lidskoprávních standardů Rady Evropy. Sleduje možné nedostatky v právních úpravách či praxi a podporuje vzdělávání k lidským právům.