Nástroj pro technickou podporu
Nástroj pro technickou podporu (TSI) je přímo řízený program Evropské komise (EK), který poskytuje podporu „šitou na míru“ potřebám příslušného členského státu v oblasti strukturálních reforem – a to od přípravy reforem až po jejich realizaci. První výzvu o podporu z nástroje TSI pak EK oficiálně vyhlásila dne 18. září 2020.
TSI navazuje na svého předchůdce, Program na podporu strukturálních reforem (SRSP), který byl zřízen v květnu 2017 na pomoc členským státům EU pro posílení schopnosti dané země navrhovat a provádět strukturální reformy.
- Nástroj pro technickou podporu
- Způsob a možné předměty podpory
- Zapojení ČR do dosavadních výzev nástroje TSI
- 6. řádná výzva nástroje TSI
- Přehled čerpání technické podpory ČR v rámci nástrojů TSI a SRSP
Nástroj pro technickou podporu
Nástroj TSI je určen institucím veřejné správy, jako jsou ministerstva (a další ústřední orgány státní správy) či kraje a města a obce. Instituce mohou každoročně žádat o podporu na konkrétní projekty prostřednictvím národního kontaktního místa (národní koordinační autority). Tuto roli v případě ČR plní Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR (ÚV-SEZ).
Žádosti k podpoře z nástroje TSI se podávají EK vždy do konce měsíce října prostřednictvím příslušného IT portálu EK. Následně EK žádosti vyhodnocuje a vybírá projekty, které budou z nástroje podpořeny. Koordinátorem TSI na evropské úrovni je Generální sekretariát Evropské komise, sekce Reform and Investment Task Force (SG REFORM).
Cílem nástroje TSI je přispět k institucionálním, správním a strukturálním reformám v členských státech prostřednictvím podpory vnitrostátních orgánů. Konkrétně jde o podporu při navrhování, formulaci a provádění reforem, při stanovování vhodných postupů nebo zohlednění příkladů dobré praxe jiných členských států. EK v tomto směru specifikuje jednotlivé oblasti veřejných politik, v rámci kterých je možné o podporu žádat. Těmi jsou zejména:
- Zelená tranzice
- Zdraví a dlouhodobá péče
- Digitální tranzice
- Dovednosti, vzdělávání a školení
- Veřejná správa a řízení
- Konkurenceschopnost
- Finanční sektor a přístup k financím
- Správa příjmů a správa veřejných financí
- Pracovní trh, sociální zabezpečení a migrace
V rámci minulých výzev nástroje TSI byl brán zvláštní zřetel na podporu v oblasti klimatické udržitelnosti, digitalizace ekonomiky, obnovy evropského hospodářství ve světle ekonomických dopadů pandemie COVID-19 či dopadů války na Ukrajině na členské státy EU. Nástroj TSI je rovněž využitelný při implementaci plánů pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Plans, RRPs) či Fondu pro spravedlivou transformaci.
V roce 2021 EK představila tzv. vlajkové projekty TSI (flagships). Jedná se o předvyplněné projektové žádosti k vybraným prioritním oblastem EU. Zaměření těchto vlajkových projektů TSI definovala EK na základě častých opatření v RRPs členských států. V témže roce EK představila možnost podání tzv. přeshraničních projektů více členských států (tzv. multi-country projects, MC).
Členské státy však mohou i nadále předkládat projektové žádosti související s čistě národními reformními prioritami. Žadatelé by však měli brát na vědomí skutečnost, že EK se snaží o rovnoměrné rozdělení alokací na jednotlivé tematické pilíře a že by členské státy proto měly usilovat o přiměřené rozdělení tematického zaměření projektů.
V roce 2022 pak EK představila možnost podpory studijních cest pracovníků veřejné správy za účelem seznámení se s příklady dobré praxe a odlišnými metodami práce v rámci veřejných institucí jiných členských států EU. Tato podpora je poskytována prostřednictvím vlajkového projektu TSI Public Administration Cooperation Exchange (PACE).
Způsob a možné předměty podpory
Žadatel (instituce v ČR) v rámci podpory z nástroje TSI nedostává přímo žádné finanční prostředky. EK sama vybírá dodavatele požadovaných výstupů projektu (např. analýzy), uzavírá s ním smlouvu a sama také projekty finančně řídí. Žadatel je v průběhu realizace projektu v roli, kterou by bylo možné zjednodušeně označit za „věcného garanta“ projektu. Žadatel následně obdrží výstupy projektu (např. analýzy).
Nástroj TSI může financovat například externí zpracování analýz, poskytování expertízy, pracovní návštěvy (přinášející pracovníkům odbornou způsobilost), vzdělávací aktivity, semináře, konference, shromažďování statistik, studie a výzkumy, hodnocení a posouzení dopadů apod. Podpora však nemůže být čerpána na mzdové náklady, či investice, ale typicky na externí služby, analýzy, poradenství, výměnu zkušeností, cestovní náklady atd. Žadatelé tedy nemohou čerpat podporu na investice ani na platy svých zaměstnanců. V rámci podpory z nástroje TSI není požadováno žádné spolufinancování ze strany žadatele. Výše podpory pro jednotlivé projekty se standardně pohybuje v řádu stovek tisíc EUR.
Mezi příklady realizovaných projektů z nástroje TSI lze uvést podporu Ministerstvu zdravotnictví při budování Národního eHealth centra či projekt Ministerstva vnitra související s přípravou nového Integrovaného agendového systému pro cizince žijících v ČR.
Zapojení ČR do dosavadních výzev nástroje TSI
EK zhodnotila většinu podaných žádostí jako velmi kvalitní a hodnou podpory, alokace výzvy však umožnila podpořit pouze 226 z nich.
6. řádná výzva nástroje TSI
Letošní řádnou výzvu nástroje TSI zahájila Evropská komise na konferenci „Supporting reforms – Shaping the Future Together“ v květnu letošního roku. Tato výzva bude však v některých ohledech specifická a odlišná oproti loňským rokům. V tomto roce plánuje EK vybrat výrazně méně projektů, než tomu bylo v minulých letech. Odhadováno je podpoření v průměru pouze 1-2 projektů za členský stát.
Klíčovou oblastí letošního roku a rovněž jediným vlajkovým projektem letošní výzvy (tzv. flagship project) jsou projekty přispívající k letošním specifickým doporučením pro jednotlivé členské státy EU (Country Specific Recommendations, CSRs). Poprvé tak EK představila jeden, ale obecnější vlajkový projekt TSI.
Mezi důležité reformní oblasti v letošním roce řadí EK projekty zaměřené mj. na podporu konkurenceschopnosti, zefektivňování daňové správy a management veřejných investic, zlepšení přístupu k investicím např. pro malé a střední podniky či zjednodušování aplikace unijního práva. Zjednodušování (simplification) je klíčovým pojmem letošní řádné výzvy.
V letošním roce EK zveřejnila dva typy projektových žádostí, přičemž první je projektová žádost k vlajkovému projektu k podpoře plnění CSRs v kombinaci s obecnou projektovou žádostí a formulář projektové žádosti k projektům k podpoře tematicky zaměřených studijních návštěv jiných členských států za účelem sdílení příkladů dobré praxe „Public Administration Cooperation Exchange“ (PACE). Je možné podat i projekt bez vazby na CSRs, ale musí se jednat o zásadní reformní problematiku, jejíž význam bude EK posuzovat.
V letošním roce nadále zůstává možnost podání projektů PACE. EK však u tohoto typu projektů bude výrazněji zohledňovat, zda má žadatel stanovenou a dojednanou hostitelskou instituci ve vybraném členském státě EU.
Již v průběhu letních měsíců mohou žadatelé zasílat na ÚV-SEZ návrhy svých projektových žádostí za účelem zahájení technických konzultací s EK nad příslušným návrhem. Tyto technické konzultace přispívají ke zvýšení kvality podávaných projektových žádostí a také šanci na výběr daného projektu k podpoře.
Termín pro zasílání projektových žádostí na ÚV-SEZ (na email tsi@vlada.gov.cz) byl pro 6. řádnou výzvu TSI stanoven na pondělí 6. října 2025.
Bližší informace k letošní řádné výzvě TSI naleznete zde.
Přehled čerpání technické podpory ČR v rámci v rámci nástrojů TSI a SRSP
ČR se do výzvy o technickou podporu strukturálních reforem zapojila již v rámci první výzvy Programu na podporu strukturálních reforem (Structural Reform Support Programme, SRSP) jakožto předchůdce TSI v roce 2017. Navzdory celoevropskému zájmu o podporu ze SRSP, kdy v každé z uskutečněných výzev poptávka významně převyšovala alokaci výzvy, se ČR z tohoto nástroje dařilo velmi dobře čerpat a realizovat řadu úspěšných projektů. Z uskutečněných čtyř řádných výzev SRSP měla ČR schválenou podporu v hodnotě 8,66 mil. EUR (přibližně 230 mil. Kč) z celkové alokace nástroje 222,8 mil. EUR pro celkem 37 schválených projektových žádostí v období 2017 - 2020. Stejně jako v případě TSI se i v rámci SRSP ČR zapojila do mimořádné výzvy v roce 2020 podáním 1 projektu k přípravě plánu spravedlivé transformace, který byl následně vybrán k podpoře.
Přehled čerpání technické podpory ČR v rámci řádných výzev TSI a SRSP
Čerpání ČR |
Zapojené státy EU |
Rozpočet výzvy (mil. EUR) |
Počet úspěšných projektů podaných za ČR v rámci řádné výzvy |
Podpora pro ČR (mil. EUR) |
Podíl alokace výzvy získaný ČR (%) |
|
1. Výzva SRSP (květen 2017) |
16 |
22,5 |
10 |
1,15 |
5,1 |
|
2. Výzva SRSP (říjen 2017) |
20 |
30,5 |
7 |
0,68 |
2,2 |
|
3. Výzva SRSP (říjen 2018) |
27 |
79,3 |
10 |
2,9 |
3,7 |
|
4. Výzva SRSP (říjen 2019) |
27 |
84,7 |
11 |
3,93 |
4,6 |
|
1. výzva TSI (říjen 2020) |
27 |
114,3 |
8 |
2,6 |
2,2 |
|
2. výzva TSI (říjen 2021) |
27 |
116,6 |
8 (+ 2 MC) |
3,45* |
2,9* |
|
3. výzva TSI (říjen 2022) |
27 |
119 |
9 (+ 2 MC) |
4,44 |
3,6 |
|
4. výzva TSI (říjen 2023) |
27 |
121,4 |
9 |
2,3 |
1,9 |
|
5. výzva TSI (říjen 2024) |
27 |
123,9 |
15 |
4,43 |
3,5 |
*Jedná se o orientační výši podpory bez zahrnutí přidělené podpory v případě projektu EU Supervisory Digital Finance Academy, u kterého je podpora rozdělena mezi 25 ČS jako tzv. multi-country projects.